Ny musik för unga röster

Tillsammans skapar vi ny musik

Barn från Brunnsbo musikklasser. Foto: Mikael Göthage

Nu gör vi en ny repertoar - tillsammans!

Runt 40 barnkörer i hela landet skriver nya sånger tillsammans med professionellt verksamma tonsättare och kompositionsstudenter under läsåret 2023-24. Projektet ”Ny musik för unga röster” ska synliggöra barn som medskapare till ny musik och barnrösten som instrument. Vi vill även höja status för, och kunskap om, att skriva musik tillsammans med barn och unga för att öka barns inflytande enligt barnkonventionen.

Projektet är ett led i Kungl. Musikaliska Akadmiens uppdrag att främja tonkonsten och musiklivet genom återväxt och möten mellan det professionella musiklivet och unga.

“Rösten är vårt första instrument. Det handlar ju dels förstås om själva rösten, sångrösten, men det handlar också om att våga ta plats, våga säga vad man tycker, våga vara den man är, våga stå för den man är.”

— Susanna Lindmark, tonsättare

Sebastian och Maja från Adolf Fredriks musikklasser. Foto: Sjungande barn

Hur går det till?

Barnkörer på olika håll i landet träffar sin tonsättare under några tillfällen under läsåret och skriver musik tillsammans. Samarbetet ska resultera i en ny sång per kör där barnen har varit medskapare. Sångerna framförs i samband med respektive körs vårkonsert eller liknande. Kompositionsarbetet dokumenteras av Sjungande barn för Guide till sång i skolan – barnen visar vägen, där metodik för barns musikskapande är en del.

Ny musik för unga röster samspelar med skolans kursplan i musik där eleverna har rätt att lära sig bland annat imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument, komposition och gestaltning av idéer genom att musicera. Som redskap finns enligt kursplanen den egna rösten och hur den kan varieras och användas musikaliskt i olika vokala uttryck, musikaliska byggstenar: puls, rytm, tempo osv. samt musiksymboler och grundläggande not­kännedom. Allt detta i syfte att lära sig musikens påverkan på människa och samhälle, hur olika uttrycksformer kan samspela samt musikens olika karaktärsdrag.

Kunskapspaket

För medverkande

Är du medverkande i Ny musik för unga röster? Välkommen att ta del av vårt kunskapspaket som bygger på fem kompositionsseminarier som arrangerades våren 2023 i Stockholm, Malmö, Göteborg, Örebro och Piteå.

Övrigt material

Är du inte medverkande men vill ändå ta del av kunskap om barns musikskapande? Resultat och erfarenheterna från projektet inkl. metodtips kommer att tillgängliggöras efter projektets slut under 2024. Låt dig gärna inspireras av dessa samtal om att komponera för barnröster så länge.

Medverkande i projektet

  • Göteborgs Nya Flickkör, församlingskör, Göteborg
    Birgitta Mannerström-Molin

    Gosskören och Yngre Flickkören vid Göteborgs Domkyrka, församlingskör, Göteborg
    Petter Ekberg

    Kör på fötter, församlingskör, Lundby/Göteborg
    Veronica Wåhlberg

    Hagakyrkans juniorkör, församlingskör, Göteborg
    Ida Andersson

    Världens barn, skolkör åk F-6, Nässjö
    Lilin Xu

    Confetti, kulturskola, Skövde
    Elisabeth Backhaus

    Brunnsbo musikklasser, skolkörer, Göteborg
    Kristina Rosén Bejstam

    Limhamns storkör, församlingskör, Limhamn
    Maria Wallin

    Heavenly voices, församlingskör, Värby/Malmö
    Ann-Sofie Gribel

    Kristianstads musikklasser, Kristianstad
    Anneli Walther Olsson

    Korallerna, kulturskola, Karlskrona
    Kristina Fagerlund, Ingmarie Egnell

    Aspirantflickkören, församlingskör, Malmö
    Kristina Wessman Svensson

    S:t Petri Gosskör, församlingskör, Malmö
    Kristina Wessman Svensson

    Seaside kids, Malmö
    Tea Louice Beurling

    Rådmansvångens skolkör, Malmö
    Johan Rehnqvist

    Kvinten – Nacka Unga röster, kulturskola, Nacka
    Sara Pucek

    Stockholms flickkör, KFUM, Stockholm
    Lotta Widlund

    Oktaverna, Oscars församling, församlingskör, Stockholm
    Hanna Sandman, Rebecka Ryd

    Prismakören, kulturskola, Knivsta
    Charlotte Rider

    Stjärnkören, kulturskola, Gotland
    Maria Wessman-Klintberg

    SUSE och SUSEtte, kulturskola, Stockholm
    Carin Norrby

    Linköpings gosskör, församlingskör, Linköping
    Lovisa Alinder, Vivi Bozoon

    Cantores Mariae flickkör, Västerås
    Anna-Karin Anmo

    Norrlandsoperans barnkör, Umeå
    Lotta Kuisma

    Poppis, privat regi, Piteå
    Elin Fagerlund Grunditz

    Happy voices, församlingskör, Nederluleå
    Kari Engesnes

    Artistskolan 4-6, kulturskola, Luleå
    Åsa Gustafsson

    Mellankören, kulturskola, Piteå
    Annika Lindström, Josef Söderström

    Gällivare kulturskolas körer åk 1-6 och uppåt, Gällivare
    Pernilla Fagerlönn

    Estetkören på Tannbergsskolan, estetiskt program, Lycksele
    Åsa Lindström

    Adolf Fredriks Musikklasser åk 4, Stockholm, Lina Sandborgh

  • Kristin Boussard

    Henrik Dahlgren 

    Per Egland 

    Daniel Fjellström 

    Daniel Hjorth 

    Fredrik Högberg

    Susanna Lindmark

    Karzan Mahmood

    Jesper Nielsen 

    Lina Nyberg

    Karin Rehnqvist

    Andrea Tarrodi

  • Högskolan för scen och musik/Göteborgs universitet
    Ella Eriksson
    Nicole Rubinova
    Ebba Malgegryd
    Emil Alsenfors

    Musikhögskolan i Malmö/Lunds universitet
    Ian Whiteford
    Erik Breski
    Alvi Joensen
    Melina Ramberg
    Selma Ehlde
    Agnes Salomonsson
    Arvid Olsson

    Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH)
    Karl Wahlström
    Victor Semius
    Tove Kättström
    Knut-Olav Rygnestad
    Vincent Almgren
    Arttu Ahovaara
    Tor Tveite (Gotlands Tonsättarskola)
    Stina Tordby
    Ivana Dida

    Musikhögskolan vid Örebro universitet
    Valdemar Forsman
    Alexander Källström
    Anthon Svensson
    Tobias Nero

    Musikhögskolan i Piteå/Luleå Tekniska Universitet (LTU)
    Kevin Andersson
    Gustav Spoormaker
    Basha Alexandra Öberg
    Alvar Dahlberg
    Jimmy Axelsson
    Klara Sjödin
    Hanna F Holmkvist

  • Karin Rehnqvist, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm KMH

    Fredrik Högberg, LTU/Musikhögskolan i Piteå

    Simon Schierup och Erika Hammarberg, Musikhögskolan vid Örebro universitet

    Malin Bång, Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet

    Rolf Martinsson, Musikhögskolan i Malmö

Samarbetspartners

Projektet görs i ett samarbete mellan Kungl. Musikaliska Akademien/Sjungande barn och Föreningen Svenska Tonsättare FST, Stim, Studio 53/Svensk musikvår, LTU/Musikhögskolan i Piteå, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm KMH, Musikhögskolan i Malmö, Högskolan för scen och musik – Göteborgs universitet, Musikhögskolan vid Örebro Universitet, Gotlands Tonsättarskola, Körcentrum Nord och Körcentrum Syd.

Ny musik för unga röster görs som en del av Sjungande barns utvecklingsarbete med ”Guide till sång i skolan – barnen visar vägen” som stöds av Arvsfonden och där barn är med och bygger sångmetodik för sina lärare i åk F-3 utifrån tre repertoarprojekt – ny musik, traditionell repertoar och musik kopplat till kulturell bakgrund. Satsningen syftar till att främja musikundervisningen i den svenska skolan.

Bakgrund

Under våren 2022 samverkade Sjungande barn med några av Sveriges mest kända tonsättare som skriv nya sånger för Adolf Fredriks musikklasser. Nu vill vi ge fler barn i andra delar av landet möjlighet att träffa tonsättare och sjunga helt nyskriven musik, samtidigt som vi vill öka barnens inflytande och medskapande i den repertoar som blir till. Delprojektet ”Ny musik för unga röster” ingår i Sjungande barns satsning på ”Guide till sång i skolan – barnen visar vägen” som görs under tre år med stöd från Arvsfonden.