Sång igång

Tillsammans för ett livslångt sjungande.

Målgrupp: F-3

foto: Christopher Schauz

Sång igång

Sång igång är Svenska kyrkans pilotprojekt i samverkan med Kungl. Musikaliska Akademien och Sveriges Kyrkosångsförbund för att ge alla barn möjlighet att utveckla sin sångröst tillsammans med andra. Projektet bjuder in till en gemensam sångskatt och till ett livslångt sjungande.

Barn sjunger allt mindre, även i musikundervisningen, vilket gör att de inte längre får tillgång till sina röster. Alla barn bör få möjlighet att få möjlighet att upptäcka en källa till gemenskap, glädje och känslouttryck.


Sjung tillsammans med utgångspunkt i läroplanen

Projektet Sång igång syftar till att ta tillvara på den musikkompetens som finns bland Sveriges kyrkomusiker och skapa bättre förutsättningar för sång i skolan, tillsammans med de engagerade lärare och elever som finns i landets skolor.

Satsningen riktar sig till barn i grundskolans klasser F-3. Svenska kyrkan erbjuder genom sina musiker och pedagoger över hela landet ett samarbete med skolor för att inspirera till sång och utveckling av röstens resurser. Inom projektet får medarbetare i Svenska kyrkans församlingar möta elever och lärare i årskurs F-3 vid minst fyra tillfällen per läsår.

Projektet är icke konfessionellt och förankrat i Läroplanen för grundskolan, Lgr 22, och i kontakter med Skolverket.

  • Med Sång igång får din skola tillgång till ett nätverk av kompetenta musiker som kan vara med i undervisningen där du finns. Projektet erbjuder en öppen och ickekonfessionell samverkansmodell för att berika undervisningen enligt läroplanen.

    Barn och lärare får sjunga tillsammans och utveckla sina röster på ett lustfyllt sätt. Projektet bidrar med en gemensam repertoar för alla barn med tydliga direktiv från Lgr22.

  • Genom Sång igång kan du bidra till att föra ut musiken till barnen och ge dem tillgång till ett unikt verktyg, sin röst.

    Projektets konkreta upplägg handlar om att etablera samverkan mellan församling och skola så att lokal musikkompetens kan användas genom kyrkans kyrkomusiker och pedagoger vid fyra tillfällen under ett läsår.

Musik som knyter an till elevens vardagliga och högtidliga sammanhang, däribland nationalsången och några av de vanligaste psalmerna, samt inblickar i svensk och nordisk folkvisetradition.
— Lgr22, Kursplan för musik F–åk3

Kontaktperson:

Karin Runow, projektledare Svenska kyrkan

Sång igång är även ett delprojekt inom ramen för Kungl. Musikaliska Akademiens femåriga satsning Sjungande barn, genom projektet Guide till sång i skolan som drivs med stöd från Allmänna arvsfonden. Satsningen syftar till att främja musikundervisningen i den svenska skolan.

QA Sång igång

  • Det konkreta upplägget handlar om att etablera samverkan mellan församling och skola så att lokal musikkompetens kan användas genom kyrkans kyrkomusiker och pedagoger vid fyra tillfällen under ett läsår.

  • Inom Svenska Kyrkan finns många välutbildade kyrkomusiker med hög kompetens för att ta hand barns röster, och de blir ett bra komplement och resurs till skolans pedagoger. Pilotprojektet är förankrat i läroplanens direktiv för årkurs F–3 Lgr 22. Vad som därutöver behövs för att möta upp speciella kulturella behov är upp till den lokala skolans pedagoger i samspel med kyrkomusikern.

  • Kontakta den lokala församlingens kyrkoherde och/eller kyrkomusiker. Det går också bra att kontakta projektledare Karin Runow.

  • Om skolan antar erbjudandet, rekommenderar vi ett möte med församlingens kyrkomusiker och pedagoger för att samtala om projektet. Tillsammans planerar ni de fyra lektionstillfällena under ett läsår där vi gärna ser att lärare samt övrig personal deltar.

  • Du som är kyrkomusiker kan i din yrkesroll bidra till att föra ut musiken till barnen och ge dem tillgång till ett unikt verktyg – deras egna röster.

  • Det är upp till skola och församling att fortsätta samarbetet på ett sätt som passar dem båda.

    Svenska Kyrkan planerar en fortsättning på projektet efter pilotomgångens avslutning 2024 i samspel med Sjungande barn.

  • Materialet, ett sånghäfte med 20 sånger inklusive pianoackompanjemang "Sångigång- " finns att beställa hos musikförlaget Gehrmans: www.gehrmans.se

    Webbsidan www.svenskakyrkan.se/sångigång fungerar som nav för information, och kommer att fyllas på med metodklipp, ljudfiler, filmer och exempel från olika platser i landet.

  • Repertoarhäftet med 20 sånger har skapats projektgruppen för Sångigång utifrån intentionerna i läroplanen Lgr22:

    ”Nationalsången, sånger ur den svenska och skandinaviska barnsångstraditionen samt psalmer från de stora högtiderna”. Pilotprojektet är alltså förankrat i läroplanens direktiv för årskurs F–3.

    Sångerna ger en yta för reflektion kring varandras sammanhang, oavsett kulturell bakgrund. Inom ramen för Sjungande barns projekt Guide till sång i skolan kommer den klassiska, svenska repertoaren att fördjupas genom delprojektet Alla barns sångskatt. Metoder för att bredda repertoaren med sånger från fler kulturer och andra högtider än de kristna kommer sedan att presenteras på Sjungande barns hemsida.

  • Kungliga Musikaliska Akademien har initierat ett femårigt projekt – Sjungande barn – för att främja barns rätt till musikundervisning och rätten till sin egen röst. Svenska kyrkans pilotprojekt Sång igång vill tillsammans med Sveriges Kyrkosångsförbund samt Kungl. Musikaliska Akademien bidra till en landsomfattande rörelse för barnens rätt till sin röst med hjälp av sångundervisning.

  • Genom Sång igång hoppas vi se goda exempel på hur lokal samverkan kring sång- och musikkompetens kan hjälpa till att stärka sångundervisningen i skolan enligt läroplanen. Under projektets gång dokumenteras barnens delaktighet i sångundervisningen och kunskap och metodik samlas in till Sjungande barns ”Guide till sång i skolan – barnen visar vägen” som stöds av Allmänna arvsfonden och riktar sig till åk F-3.

  • Vi har under lång tid (i flera decennier) sett hur sången i skolan alltmer har marginaliserats. Därför startade Kungl. Musikaliska Akademien sommaren 2019 ett upprop för att uppmärksamma att barn i Sverige inte längre har tillgång till sin egen röst.