
Barnrösten – så funkar den!
Har du sjungit med i en sång och märkt att det kan vara svårt att komma upp på höjden? Just så, fast tvärtom, kan det kännas för barn när de ska sjunga med vuxna eftersom barnrösten skiljer sig från vuxenrösten. I det här avsnittet får du lära dig mer om barnrösten och hur du kan anpassa sångstunden så att det blir lättare för eleverna att sjunga – och så att rösterna får klinga!
Tidsåtgång ca 20 min plus tid för reflektion och föreslagna övningar.
-
-
Det du lär dig i avsnittet är kopplat till skolans styrdokument.
-
Skillnaden mellan barns och vuxnas röster
Vi väljer gärna att sjunga i ett tonläge som är bekvämt för oss själva. Det som lätt händer vid gemensam sång i klassrummet är att sången hamnar i ett för lågt läge för eleverna.
Vi väljer gärna att sjunga i ett tonläge som är bekvämt för oss själva. Det som lätt händer vid gemensam sång i klassrummet är att sången hamnar i ett för lågt läge för eleverna.
-
-
-
Möt logopeden
Här möter du logoped Camilla Romedahl som berättar mer om de anatomiska skillnaderna och andra fakta som är viktiga att känna till.
Här möter du logoped Camilla Romedahl som berättar mer om de anatomiska skillnaderna och andra fakta som är viktiga att känna till.
-
Lyssna på rösterna och gissa deras ålder!
-
-
-
-
Övningar för klassrummet
I denna lektion får du exempel på hur du och dina elever kan testa röstens omfång och uttryck och skapa bra förutsättningar för sång i klassrummet.
I denna lektion får du exempel på hur du och dina elever kan testa röstens omfång och uttryck och skapa bra förutsättningar för sång i klassrummet.
-
-