
Förbered ett framträdande
För att komma i gång med sång i klassrummet underlättar det ofta att ha ett mål att sikta emot. Ett framträdande, en högtid eller skolavslutningen. Men hur övar ni in en sång, och hur framför ni den på ett bra sätt? I det här avsnittet får du stöd att öva in en sång med dina elever och tips inför ett framträdande.
Tidsåtgång ca 30 min plus tid för reflektion och föreslagna övningar
-
-
Det du lär dig i avsnittet är kopplat till skolans styrdokument.
-
Framföra sånger tillsammans
Det här avsnittet ger konkreta verktyg för hur du tillsammans med eleverna kan välja en sång, presentera den för klassen, öva på ett lustfyllt sätt och förbereda er inför ett framträdande.
Det här avsnittet ger konkreta verktyg för hur du tillsammans med eleverna kan välja en sång, presentera den för klassen, öva på ett lustfyllt sätt och förbereda er inför ett framträdande.
-
Sång till skolavslutning
Självreflektion: För att få i gång lite tankar ska du få börja med att reflektera över hur du tidigare har valt sånger att sjunga med eleverna.
Självreflektion: För att få i gång lite tankar ska du få börja med att reflektera över hur du tidigare har valt sånger att sjunga med eleverna.
-
-
-
Välja sång och presentera den för klassen
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
-
Välj från Sång igång-materialet
I Sång igång-materialet finns flera sånger ur den svenska sångskatten som passar just för skolavslutning.
I Sång igång-materialet finns flera sånger ur den svenska sångskatten som passar just för skolavslutning.
-
Förberedelser
Vilka förberedelser skulle du själv vilja eller behöva göra för att känna dig redo att presentera sången för dina elever?
Vilka förberedelser skulle du själv vilja eller behöva göra för att känna dig redo att presentera sången för dina elever?
-
-
-
Ditt förhållningssätt till sång (Copy)
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
-
Sång som inslag i skoldagen (Copy)
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
-
Sång som redskap (Copy)
Var skapas egentligen ljudet till våra röster? I den här lektionen får du lära dig att gå från talröst till sångröst, att ljuda med rösten, känna resonans (vibrationer), anpassa inandningen, samt engagera kroppen för ökad stabilitet i sången.
Var skapas egentligen ljudet till våra röster? I den här lektionen får du lära dig att gå från talröst till sångröst, att ljuda med rösten, känna resonans (vibrationer), anpassa inandningen, samt engagera kroppen för ökad stabilitet i sången.
-
-
-
Förbereda för sång (Copy)
För att det ska vara inspirerande att sjunga tillsammans kan det krävas förberedelse, precis som du förbereder en annan lektion. Genom förberedelse kan du förhoppningsvis känna dig tryggare när det är dags att sjunga tillsammans.
För att det ska vara inspirerande att sjunga tillsammans kan det krävas förberedelse, precis som du förbereder en annan lektion. Genom förberedelse kan du förhoppningsvis känna dig tryggare när det är dags att sjunga tillsammans.
-
Gemenskap och feedback (Copy)
Här delar Thore med sig av sina tankar om att skapa trygghet hos eleverna och stärka de som kanske är mer osäkra att sjunga (eller prata).
Här delar Thore med sig av sina tankar om att skapa trygghet hos eleverna och stärka de som kanske är mer osäkra att sjunga (eller prata).
-
Miljön och rummet (Copy)
Själva rummet du befinner dig i ger olika förväntan både hos dig och eleverna. I klassrummet har ni säkert regler för exempelvis ljudvolym och vad som är okej under lektionstid och inte. Rummet kan både sända signaler om vad som gäller och inspirera. Men, det kan behöva små anpassningar för att ge bra förutsättningarna för sång tillsammans.
Själva rummet du befinner dig i ger olika förväntan både hos dig och eleverna. I klassrummet har ni säkert regler för exempelvis ljudvolym och vad som är okej under lektionstid och inte. Rummet kan både sända signaler om vad som gäller och inspirera. Men, det kan behöva små anpassningar för att ge bra förutsättningarna för sång tillsammans.
-
Inspirera till sång i klassrummet (Copy)
Det finns många sätt att göra det roligt att sjunga! Här kommer några förslag från barn på hur sång kan bli roligt.
Det finns många sätt att göra det roligt att sjunga! Här kommer några förslag från barn på hur sång kan bli roligt.
-
-
-
-
Sammanfattning och länkar (Copy)
Nu har du kommit till slutet av det här avsnittet om hur du kan hitta och träna din egen sångröst. Vi hoppas att du har blivit inspirerad!
Nu har du kommit till slutet av det här avsnittet om hur du kan hitta och träna din egen sångröst. Vi hoppas att du har blivit inspirerad!
-