
Inspirera till sång
Brukar du sjunga tillsammans med dina elever? Eller sjunger ni inte alls i klassrummet? Det här avsnittet inspirerar till sång med eleverna – och gör det roligt att sjunga tillsammans.
Tidsåtgång ca 20 min plus tid för reflektion och föreslagna övningar.
-
-
Det du lär dig i avsnittet är kopplat till skolans styrdokument.
-
Sjunga i klassrummet
Vi mår bra av att sjunga tillsammans med andra! Sång kan skapa gemenskap och vägar till lärande. Samtidigt kan det kännas utmanande att sjunga med sin klass.
Vi mår bra av att sjunga tillsammans med andra! Sång kan skapa gemenskap och vägar till lärande. Samtidigt kan det kännas utmanande att sjunga med sin klass.
-
-
-
Utmaning eller möjlighet?
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men också vara en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.
-
-
-
Ditt förhållningssätt till sång
Ditt förhållningssätt till gemensam sång med eleverna kan påverka deras lust, intresse och engagemang.
Ditt förhållningssätt till gemensam sång med eleverna kan påverka deras lust, intresse och engagemang.
-
Sång som inslag i skoldagen
Ett sätt att närma sig sång är att försöka göra den till ett naturligt inslag i lektionen. Men hur gör man då?
Ett sätt att närma sig sång är att försöka göra den till ett naturligt inslag i lektionen. Men hur gör man då?
-
Sång som redskap
Ytterligare ett sätt att skapa intresse och få in sång i vardagen är att använda sång som redskap för att lära sig och minnas annan kunskap.
Ytterligare ett sätt att skapa intresse och få in sång i vardagen är att använda sång som redskap för att lära sig och minnas annan kunskap.
-
-
-
Förbereda för sång
För att det ska vara inspirerande att sjunga tillsammans kan det krävas förberedelse, precis som du förbereder en annan lektion.
För att det ska vara inspirerande att sjunga tillsammans kan det krävas förberedelse, precis som du förbereder en annan lektion.
-
Gemenskap och feedback
Här delar musikläraren Thore med sig av sina tankar om att skapa trygghet hos eleverna och stärka de som kanske är mer osäkra att sjunga (eller prata).
Här delar musikläraren Thore med sig av sina tankar om att skapa trygghet hos eleverna och stärka de som kanske är mer osäkra att sjunga (eller prata).
-
Miljön och rummet
Själva rummet du befinner dig i ger olika förväntan både hos dig och eleverna. I klassrummet har ni säkert regler för exempelvis ljudvolym och vad som är okej under lektionstid och inte. Rummet kan både sända signaler om vad som gäller och inspirera. Men, det kan behöva små anpassningar för att ge bra förutsättningarna för sång tillsammans.
Själva rummet du befinner dig i ger olika förväntan både hos dig och eleverna. I klassrummet har ni säkert regler för exempelvis ljudvolym och vad som är okej under lektionstid och inte. Rummet kan både sända signaler om vad som gäller och inspirera. Men, det kan behöva små anpassningar för att ge bra förutsättningarna för sång tillsammans.
-
Inspirera till sång i klassrummet
Det finns många sätt att göra det roligt att sjunga! Här kommer några förslag från barn på hur sång kan bli roligt.
Det finns många sätt att göra det roligt att sjunga! Här kommer några förslag från barn på hur sång kan bli roligt.
-
-
-
-
Sammanfattning och länkar
Nu har du kommit till slutet av det här avsnittet om hur du kan hitta och träna din egen sångröst. Vi hoppas att du har blivit inspirerad!
Nu har du kommit till slutet av det här avsnittet om hur du kan hitta och träna din egen sångröst. Vi hoppas att du har blivit inspirerad!
-