Fem argument för mer sång i skolan

Barn vill sjunga - låt dem göra det!

Foto: Anna Tärnhuvud

Sång är både välgörande och härligt!

Ändå sjungs det allt mindre i klassrummen - när det borde sjungas mer. För att motivera till mer sång i skolan har Sjungande barn samlat fem argument för sångens betydelse för barn, grundat i forskning.

Forskningen är entydig när det gäller sångens många positiva effekter, den främjar språklig och social utveckling, den är en kraft för inkludering och minskat utanförskap.

Använd gärna dessa argument om du behöver övertala eller övertyga någon om hur viktig sången är för barn.


 

Fem argument för mer sång i skolan

  • Barnens välmående och känsla av inkludering ökar i takt med deras ökade sångförmåga.

    Källa: Welch, 2022

  • Sång kan förändra elevers attityder mot varandra och främjar empati och förståelse för olika kulturer.

    Källa: Bartleet et al., 2016, Clarke et al., 2015

  • När barn får sjunga tillsammans synliggörs könsnormer

    som kan ge läraren insikter för en jämlik undervisning.

    Källa: Hentschel, 2017

  • Sång i gemenskap har stor betydelse för språkinlärning, då uttal, melodi och rytm kommer naturligt.

    Källa: Hofvander Trulsson, 2010, Gudmundsdottir, 2015

  • Barn som sjunger visar en mer positiv inställning till skolan, stärker sin hjärnkapacitet och koncentrationsförmåga.

    Källa: Welch, 2022

På www.utbudet.se finns nu en dubbelsidig affisch med de fem argumenten. Den ena sidan riktar sig till lärarna. Här presenteras fakta om sångens välgörande kraft, grundat i forskning, som kan bidra till att skapa givande samtal i lärarrummet. Den andra sidan har ett barnperspektiv och visar vad som händer när vi sjunger tillsammans. Beställ kostnadsfritt!



2023-2025 utvecklar Sjungande barn med stöd av Arvsfonden en Guide till sång i skolan, med kunskap, inspiration och verktyg för barns rätt till sång. Satsningen syftar till att främja musikundervisningen i den svenska skolan.