Guide till sång i skolan
Målgrupp: F-3
En sjungande skola
Välkommen till vår satsning för en sjungande skola. Här hittar du som arbetar i skolan kunskap, fortbildningar och övningar som ska inspirera till att sjunga mer i klassrummet och bidra till förbättrad sångundervisning för elever i åk F-3.
Guiden är avgiftsfri och har tagits fram med stöd av Arvsfonden. Genom att logga in godkänner du att Sjungande barn sparar din mailadress för mailutskick med inspiration och för förbättringar.
QA Guide till sång i skolan
-
I vårt arbete med guiden har vi som användare sett framför oss en lärare som gärna vill sjunga med barnen i klassrummet, men känner sig osäker. Det kan handla om att vara osäker på sin egen sångröst, att känna att sångframträdandena inte blivit så lyckade eller att helt enkelt inte veta hur en ska börja. Målgruppen är elever i årskurs F-3.
-
Guiden är förankrad i Läroplanen för grundskolan, Lgr 22. Guidens primära målgrupp är klasslärare, pedagoger och musiklärare som vill bli tryggare i att sjunga med sina elever (framför allt årskurs F-3) i klassrummet. Guiden ska på ett enkelt och tydligt sätt, kopplat till läroplan och styrdokument samt relevanta konventioner, ge kunskap om barnrösten, konkreta övningar, reflektionsmaterial och bidra till ökad representation i sångrepertoaren.
-
De skolor som är intresserade att använda guiden är välkomna att ta del av guiden via länken till läroplattformen som finns tillgänglig och utan avgift på denna sida när guiden lanseras.
Guiden är webbaserad i korta avsnitt och fungerar för användning i mobil eller dator och innehåller övningar för klassrummet.
-
Sångens utrymme på lärarutbildningarna minskar och musikundervisningen nedprioriteras i många grundskolor.
För att bidra till ökad kunskap om sång med barn i klassrummet tar Sjungande barn fram en avgiftsfri guide till sång i skolan.
Med guiden vill vi:
medvetandegöra sångens positiva effekter
skapa trygghet hos pedagoger att sjunga med eleverna
ge redskap för mer sång i klassrummet för gemenskap
öka barns inflytande över den egna rösten.
Sång och röstträning hjälper också eleverna till välmående, fokus för bra studieresultat och att delta i vår demokrati
-
För att vi som samhälle befinner oss i ett allvarligt läge där kulturverksamhet nedprioriteras samt kunskap om barnrösten och betydelsen av att sjunga samt annan estetisk och konstnärlig verksamhet riskerar att gå förlorad.
Genom en guide till sång i skolan vill vi få upp ögonen för att pedagoger med små medel kan bidra till en mer lustfylld inlärning genom sång, med många positiva effekter för eleverna som barn och vidare i livet.
-
I korta avsnitt får användaren ta del av fortbildningar som tillsammans utgör en bas för ökad förståelse och kunskap om barns sång. Fortbildningarna bygger på korta filmer, material för egen reflektion och inspiration att arbeta vidare, allt kopplat till gällande styrdokument.
-
Sjungande barn är Kungl. Musikaliska Akademiens satsning på barns sjungande. Med stöd av Arvsfonden har Sjungande barn tagit initiativ till en guide till sång i skolan som består av korta inspirerande fortbildningar med syfte att ge redskap för mer sång i klassrummet. Resultatet är ett samarbete mellan experter på sång: både vuxna och barn i åldern 6-12 år som på olika sätt bidragit med sina erfarenheter.
Vi ser barnen som experter. Det betyder att vi har format materialet efter deras förslag och tankar. I arbetet med guiden har vi mött ett stort antal både sångvana och icke sångvana barn som har fått reflektera kring sjungande och sång i skola och eventuell kör.
-
Vi hoppas att guiden ska bidra till att barn och deras pedagoger samt högre utbildning, politiker och skolhuvudmän får ökad kunskap om betydelsen av att ha en röst som bär – för inflytande, välmående, fokus, inlärning, goda studieresultat och gemenskap – och sångens betydelse för att nå detta.
Att fler pedagoger känner sig trygga att sjunga med eleverna och att barns delaktighet i sång i skolan kan öka. I slutändan en sjungande skola för mål och mening.
Klicka på + för att läsa mer!
“Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras”
Kontaktperson:
Ulrika Lind, projektledare Sjungande barn
Kungl. Musikaliska Akademiens femåriga satsning Sjungande barn ansvarar för projektet Guide till sång i skolan - barnen visar vägen som drivs med stöd från Allmänna arvsfonden. Satsningen syftar till att främja sång och musik i den svenska skolan.