Aktuellt

Vad är på gång inom Sjungande barn? Nedan kan du läsa senaste nytt från Sjungande barn, allt från inspirerande porträtt och det senaste inom forskning och debatt med fokus på barns sång.

Här kan du ta del av Sjungande barns kalendarium.

Åland United Play Camp

Ett nytt aktivitetsläger för barn i årskurs 3-6 med kreativitet och rörelseglädje i fokus den 5-9 augusti 2024. Sjungande barn medverkar till programmet.


Musik och hälsa

Musik och hälsa hör ihop. Sång och musik har en unik förmåga att beröra och engagera, skapa delaktighet och hjälpa oss att se på livet med nya ögon. Här har vi samlat forskning och fortbildningsfilmer med syfte att stötta och inspirera fler att se musik och sång som en värdefull resurs.


Nu sjunger vi nya låtar

Nu knyter vi ihop säcken på projektet Ny musik för unga röster och samlar in de nya verk som barn har skapat tillsammans med kompositionsstuderande och tonsättare börjar.


Vad är en sångkvart?

Vad händer när barn får sjunga dagligen i fem veckor? Halvvägs in i det femåriga projektet Sånghälsa i skolan – en samhällelig angelägenhet har den interdisciplinära forskargruppen undersökt frågan med hjälp av 180 barn i åldrarna 8–10 år.


Alla barns sångskatt

Genom projektet Alla barns sångskatt vill Sjungande barn skapa bättre förutsättningar för en inkluderande sångundervisning och en bredare repertoar som speglar klassrummets unika sammansättning av elever - kulturer och identiteter. Nu söker vi tre skolor, målgrupp F-3, och en sångpedagog för att starta upp ett pilotprojekt. Pilotprojektet utförs i Stockholmsområdet.


Litteraturtips Linn Hentschel

Nyfiken på Barnet och musiken?

Vi bad medlemmar från vårt Kunskapsråd att tipsa om sina bästa tips på litteratur om barn och sång. Här presenterar musik- och genusforskare Linn Hentschel boken Barnet och musiken som visar musikens breda kunskapsområde.


Fem tips för mer sång

Vi delar också med oss av fem tips på hur du kan föra in mer sång i din verksamhet och vardag för att ge fler barn tillgång till sin röst genom sång.


Varför sjunger pojkar?

Vi frågade Västerås domkyrkas gosskör om varför de sjunger, vad som fick dem att börja, vad deras kompisar tycker om det och om det är någon skillnad på att sjunga i skolan och i kören.


Nyfiken på körsångens påverkan?

Lena Ekman Frisk från Sjungande barns kunskapsråd delar med sig av god läsning om barn och sång. Här genom en antologi med texter av en grupp forskare med olika forskningsperspektiv som delar med sig av sina kunskaper om att körsången är en livsviktig verksamhet i vårt samhälle.


I projektet Ny musik för unga röster möts tonsättare och barnkörer för att tillsammans skapa nya sånger. När Basha Öberg lär ut musikteori får barnen leka fram rytmer och melodier på sina villkor.

Kompositionsstudenten Basha Öberg visar upp rytm-robot

Med sångens hjälp

Sjungande barns projektledare Ulrika Lind funderar över varför kulturen, märkligt nog i just den här tiden när vi behöver den som bäst, är en så lågt nyttjad samhällsresurs.


Gör plats för sång

Forskargruppen Sånghälsa i skolan har fått sin första artikel publicerad i British Journal of Music Education: Making space for singing in the 21st century classroom. Studien syftar till att öka förståelsen för hur sångverksamhet kan initieras i grundskolan, och vilket stöd och stöd lärare behöver för att bedriva sångverksamhet som en integrerad del av skoldagen.


Årets julklapp!

Sjung Buller och bång till Benny Anderssons ackompanjemang! Här presenterar vi en film med text och musik att sjunga med till. För att komma igång med sångstunden delar vi också en serie instuderingstips signerade Joakim Olsson Kruse och Västerås domkyrkas gosskör. I fyra korta filmer visar de hur en kan ta sig an låten på ett bra sätt. God jul!


Året som gått

Så här i slutet av året vill en gärna reflektera över tiden som gått. Vad har hänt? Hur gick det? Vilka utmaningar har vi haft? Hur kan vi bli bättre? Ett sätt att få överblick är att se på året i siffror.


Nyfiken på sångens positiva effekter?

Vi bad Kunskapsrådets medlemmar om deras bästa litteraturtips om barns sång och under fredagar framöver delar vi fördjupande presentationer av litteraturen. Här presenterar lektor och logoped Anita McAllister två artiklar av professor Graham Welch om sångens positiva effekter.


Nyfiken på sång i förskolan?

Vi bad Kunskapsrådets medlemmar om deras bästa litteraturtips om barns sång och under fredagar framöver delar vi fördjupande presentationer av litteraturen. Här presenterar lektor Ylva Holmberg publikationen Flerstämmig musikundervisning i förskola.


Lärare f-3 sökes!

Vi söker dig som är lärare f-3 för samtal om dina erfarenheter av att arbeta i skolan och dina tankar kring att involvera sång i undervisningen.

Är du musiklärare? Vi behöver din hjälp att få kontakt med lärarna på din skola!


Nyfiken på mer kunskap?

Vi bad Kunskapsrådets medlemmar om deras bästa litteraturtips om ämnet och under fredagar framöver delar vi fördjupande presentationer av litteraturen. Först ut är musikpedagogen Gunnel Fagius som vill tipsa om boken Våra glada visor klinga av Boel Lindberg. Boken handlar om Skolradions sångstunder 1934-1969 och är en redogörelse för Radiotjänsts ambition att bidra till att uppmärksamma sångundervisningen i skolan.


Metodmaterial för tips och inspiration till sångglädje

Nu är projektsidan för Sång igång uppdaterad med ett helt nytt metodmaterial som ger konkreta tips för en fin sångstund i klassrummet. Välkommen att hoppa på Sång igång- tåget!


Barnen blir medskapare till sin generations musik

Under hösten komponeras en ny sångrepertoar för barn och med barnen som medskapare. Sjungande barn för samman barnkörer från hela landet med kompositörer för att tillsammans skapa nya sånger för vår tid. Med projektet Ny musik för unga röster hoppas man höja statusen för att skriva musik för barn och att spridningen av kunskapen om barns medskapande och barnrösten som instrument ska inspirera fler att komponera för barn.


Brev till Sveriges rektorer och skolledare i grundskolan

Idag skickar Kungl. Musikaliska Akademien och Sjungande barn ett brev till Sveriges samtliga rektorer och skolledare i grundskolan. Anledningen är att det på vissa håll just nu aviseras att minska utrymmet för estetiska ämnen i skolan när det istället borde öka mot bakgrund av aktuell forskning om sångens positiva effekter. Akademien vill uppmuntra till att låta sången och musiken ta mer plats i skolan.


Bennys och Björns musikgåva ska få fler barn att sjunga

Svenska barn sjunger allt mindre och riskerar därmed att gå miste om en viktig resurs i livet. Som en gåva till Sveriges alla barn har Benny Andersson och Björn Ulvaeus skrivit låten Buller och bång. Låten tillägnas Kungl. Musikaliska Akademiens verksamhet Sjungande barn, för att uppmärksamma barns rätt till sina röster genom sång och finns som fri not på Sveriges Körförbunds hemsida, tillgänglig för alla att ladda ner.


Sångarhyllning med barnkör

Fredag 15 september 2023 uppmärksammas H.M. Konungens 50 år på tronen med en sångarhyllning arrangerad av Kungl. Musikaliska Akademien. Självklart har vi bjudit in barn- och ungdomskörer från Linköping, Västerås, Lund och Boden som tillsammans med Radiokören ska sjunga ett program körsånger. Konserten direktsänds av SVT.


Affisch för klassrummet

På www.utbudet.se finns nu en dubbelsidig affisch med fem argument som kan motivera till mer sång i skolan. Den ena sidan riktar sig till lärarna. Här presenteras fakta om sångens välgörande kraft, grundat i forskning, som kan bidra till att skapa givande samtal i lärarrummet. Den andra sidan har ett barnperspektiv och visar vad som händer när vi sjunger tillsammans. Beställ kostnadsfritt!


Jobba med oss!

Arbeta med oss för att ge barn tillgång till sin röst! Sjungande barn arbetar aktivt för att höja kunskapen om barnrösten och sångens välgörande kraft. Våra projekt och fortbildningar riktar sig till en stor målgrupp: unga från förskola till gymnasiet, skolpersonal och körsverige. Vi söker nu en koordinator som ska ansvara för administrativa uppgifter, men också nätverka och bidra med sakkunskap.


Forskning på ditt sätt

En del av Sjungande barns uppdrag är att tillgängliggöra forskning om barns sång. Vi har därför tagit fram en enkät med frågor till dig om HUR du vill ta del av forskning om barns sång. Hjälp oss att bli mer relevanta!


Fem argument för mer sång i skolan

Forskningen är entydig när det gäller sångens många positiva effekter, den främjar språklig och social utveckling, den är en kraft för inkludering och minskat utanförskap. För att motivera till mer sång i skolan har Sjungande barn samlat fem argument för sångens betydelse för barn, grundat i forskning.


I den sjungande rösten finns vår identitet

Sopranen Elin Rombo är en av Sveriges mest framstående sångerskor. Rösten har blivit hennes verktyg och inkomstkälla. Men hur blev det så? Och vad betyder rösten för henne förutom att ha den som arbetsredskap?


Pojkar behöver fler möjligheter att sjunga

Någonstans på vägen började vi tappa de sjungande barnen, både pojkar och flickor. Renodlade gosskörer blir allt mer sällsynta, skriver styrelsen för Svenska kyrkans gosskörsförening.

Vad kan vi göra?


Sång igång

Svenska barn sjunger allt mindre och riskerar därmed att gå miste om en viktig resurs i livet. Projektet Sång igång syftar till att ta tillvara på den musikkompetens som finns bland Sveriges kyrkomusiker och skapa bättre förutsättningar för sång i skolan, tillsammans med de engagerade lärare och elever som finns i landets skolor.


Fortbildningsdag om barns sång, för arbetslag F-3

Att sjunga med barn kan vara en utmaning – vi har verktygen som gör det enklare! Välkommen till en digital fortbildning för arbetslaget som vill lära sig grunderna och fördelarna med sång i klassrummet.

Tisdag 15 augusti 2023 kl. 13-16


Varför ska barn sjunga?

Till årets Världsröstdag bidrar bland andra Prof Graham Welch med föreläsningen What’s the point of kids singing? Why children’s singing is important där han redovisar sin egen och andras vetenskapliga forskning om den mängd vetenskapligt dokumenterade, gynnsamma effekter som sjungande och musicerande har på barn, unga och äldre.


Musik som medicin

Det finns tydliga evidens som stödjer att sång och röstträning bidrar till psykisk hälsa och minskat utanförskap. När estetiska ämnen minskar i skolan får barn inte längre tillgång till sina röster genom sång. Hur påverkar det ungas hälsa och välmående?

Sjungande barns Ulrika Lind medverkar i webbinariet Musik som medicin, arrangerat av Sveriges Kommuner och Regioner.


Hur får man alla barn delaktiga?

Sjungande barns fortbildningsfredagar med fokus inkludering drar igång. Här kan du i din egen takt fördjupa dina kunskaper om att arbeta med barns sång. Om du är körledare, musiklärare, pedagog eller på något sätt arbetar med barn – våra fortbildningar ger dig inspiration och kunskap.


Miljonstöd för en sjungande skola

Sjungande barn beviljas miljonstöd av Arvsfonden för en treårig satsning på en sjungande skola. Sången har länge haft stor betydelse i Sverige, men bland barn sjungs det allt mindre och sången nedprioriteras i både skola och lärosäten. Därför utvecklar Sjungande barn en guide till sång i skolan som ger kunskap till pedagoger och ökar barnens inflytande över musikundervisningen.


Hur blir ett nytt verk till?

Sjungande barns fortbildningsfredagar drar igång – nu med fokus på att skriva ny musik för unga röster. Här kan du i din egen takt fördjupa dina kunskaper om att arbeta med nyskriven barnrepertoar. Vare sig du är körledare, musiklärare eller tonsättare – med vår seminarieserie får du inspiration och kunskap.


Det finns en framtid för den gemensamma sången

Sången har länge haft stor betydelse i Sverige, men bland barn sjungs det allt mindre och sången nedprioriteras i skola och lärosäten. Men det finns lösningar för hur vi får fler att sjunga med, skriver Sjungande barn i ett svar på Carl Peterson Mobergs kulturkrönika i Göteborgsposten.


En körledare måste våga!

Sjungande barn möter Karin Caesar som 2022 mottog UNGiKÖRs hedersbetygelse ”Årets Barn- och Ungdomskörledare”. Hon arbetar som kantor och körledare i Vinslövs församling, men efter nyår är det en ny person som tar över – då går Karin i pension.  

 – Fast jag ska åka med gosskören på körläger i mars, helt ideellt, det har jag lovat, säger Karin.


Inte bara sångstund

I en uppsats (Ann Ekberg, Karlstad universitet) från 2022 beskrivs sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Hur arbetar förskollärare med inkludering och demokrati i sångstunderna? Och hur reflekterar förskollärare över den pedagogiska möjlighet sångstunden innebär när det gäller demokrati och inkludering?


Radioinslag om höga tonarter väcker starka reaktioner

I måndags sände P1 Morgon inslaget ”För hög tonart ställer till det när man sjunger med” som tog avstamp i en insändare i Göteborgsposten om julpsalmernas höga tonarter. Inslaget och efterföljande starka reaktioner belyser det faktum att många idag inte är vana att sjunga. Under en längre tid har sången minskat och vi sjunger allt mindre i vår vardag. Det vill nationella projektet Rösträtt-sång på förskolan ändra på och börjar med de allra minsta!


Musikterapivecka på KMH

Välkommen till Musikterapivecka på Kungliga Musikhögskolan den 14-19 november! En vecka med fokus på musikterapi. Möt studenter, forskare och musikterapeuter, besök föreläsningar, bokbord och mycket mer.


Sjungande barn fortbildningsdag inkludering

Fortbildningsdag inkludering

Hur får vi alla barn delaktiga, oavsett förutsättningar? Ämnet inkludering har lyckligtvis blivit mer aktuellt under senare år, men är också omdiskuterat. Det är inte ovanligt att pedagoger upplever att det som sägs i styrdokument och policys är svårt att omsätta i praktiken.

Sjungande barn vill bidra med kunskap samt konkreta tips och idéer, genom en fortbildnings- och inspirationsdag onsdag den 26 oktober på temat inkludering. Du får träffa en rad spännande föreläsare och pedagoger som på olika sätt arbetar med barn som möter olika typer av utmaningar i sin vardag


Fortbildningsfredag!

Nu lanserar Sjungande barn konceptet Fortbildningsfredag - då föreläsningsfilmer från våra fortbildningsdagar publiceras på hemsidan för fri kunskapsinhämtning. Välkommen att utveckla såväl fredagsmys som ditt arbete med barnsång.


Ny musik för barnkör

Nu startar Sjungande barn ett tonsättarprojekt i samverkan med körledare, barnkörer, kompositörer och högskolors kompositionsstuderande runt om i landet. Nu skapar vi ny musik för barnkörer!

Vi hoppas att du med en barnkör i åldrarna 9 till 12 år vill vara med!


Upprop för körsverige!

“Som representanter för det svenska körlivet ser vi en samhällsutveckling som politiskt under lång tid inneburit ett fjärmande från de kulturella värdena. Exempel på detta är att den gemensamma sången idag är närmast obefintlig i förskolans och skolans läroplaner eller i lärarutbildningar”, skriver representanter för svenskt körliv i samverkan.


En puff i rätt riktning!

Kan musik förebygga utveckling av utagerande problem? Det undersöker forskaren Anna-Karin Andershed, professor i psykologi vid Örebro universitet i ett musikbaserat förebyggande program för förskolan – PUFF.


Ny musik för unga röster!

Äntligen kan alla få uppleva och återuppleva fantastiskt fina konserten Vi är blommor – ny musik med unga röster som framfördes på Folkoperan den 7 maj 2022. Tillsammans med 150 elever från Adolf Fredriks Musikklasser uruppfördes verk för unga röster av sex svenska tonsättare.


Barnen klarar allt!

Sjungande barn möter Anna-Karin Annmo som 2021 fick UNGiKÖRs hedersbetygelse ”Årets Barn- och Ungdomskörledare”. Hon arbetar som körpedagog och musiklärare på Fryxellska skolan, Västerås Musikklasser. Ett arbete hon haft sedan 1996.


Att levandegöra sångtexter – en väg till inkludering

När Bollnäs kommuns kultursamordnare Katharina Håkansson rycker ut, då vet man att det är för att få barn att skapa. Efter 35 års arbete med barn och musik har hon en gedigen erfarenhet. Fokus har legat på förskolan och mångkulturella områden.


Låt barnen sjunga ut – då lär de sig mer

Sång och musik får allt mindre plats i skolan trots dess betydelse för utveckling, lärande och välmående. Att införa mer musik är en utökning av lärarens pedagogiska verktygslåda. Det skriver Kungl. Musikaliska Akademien, Svensk Scenkonst och Kungl. Musikhögskolan i samband med Världsröstdagen.


Musik om oro och hopp

Barn och unga blir ofta starkt berörda när något allvarligt har hänt i samhället eller i omvärlden. De kan behöva prata om det med någon vuxen. De kan faktiskt också behöva sjunga om det tillsammans. Sjungande barn har tagit fram en lista med låtar att sjunga med barn i svåra tider. Musik om oro, saknad, fred, frihet och hopp.


1 miljon till barnens musikliv

1 miljon till barnens musikliv

Statens Kulturråd bidrar med 1 miljon kronor till Kungl. Musikaliska Akademiens arbete för barn och ungas delaktighet inom musiklivet. Det beviljade anslaget ska stödja akademiens verksamhet Sjungande barn. I projektet utvecklas pedagogiskt utbildningsmaterial, skapas nätverk och ges kunskapshöjande insatser samt uppdrag för ny repertoar, bland annat.


Rapport från Hanaholmen

5 mars samlades representanter från Finland, Norge och Sverige i ett seminarium om barn och sång. Dagen bjöd på inspirerande utbyten av erfarenheter, problemlösning och goda exempel. Här kunde Sjungande barn berätta om det viktiga svenska arbetet vi driver tillsammans med er för att ge barnrösten större utrymme och status på scener och musikinstitutioner. 


Fortbildningsdag barnsångsrepertoar

Många av er som har hört av sig till Sjungande barn har tagit upp frågan om repertoar: Var och hur hittar jag ny repertoar för barn? Jag har kört fast i gamla hjulspår och vill ha ny inspiration! Var hittar jag repertoar som faktiskt är anpassad för barnens ålder?

För att möta detta behov anordnar Sjungande barn nu en fortbildnings- och inspirationsdag, den första i en serie av flera, på just temat REPERTOAR. Programmet bjuder på en rad spännande föreläsare och pedagoger inom områden som pop, klassisk körsång och nyskriven musik för barn. Och förstås roligt och viktigt nätverkande!

Inspirationsdagen hålls onsdagen den 23 mars på Kungl. Musikaliska Akademien, Blasieholmstorg 8 i Stockholm.


Miljoner till unik satsning på nationellt Körcentrum UNG

Miljoner till unik satsning på ett nationellt Körcentrum UNG 

Föreningen Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm har beviljats 6 miljoner kronor från Allmänna Arvsfonden för ett 3-årigt projekt där körsång och demokrati kombineras. Målet är att utveckla Körcentrum UNG, en plattform och tankesmedja för ungas sång där barn och unga är medbestämmande i alla led.  


Rundabordssamtal med körsverige, del två

Den 25 januari, vid det andra rundabordssamtalet med körsverige presenterades en kartläggning om läget för barn och sång vid Sveriges lärosäten, genomförd på initiativ av Sjungande barn och UNGiKÖR.

Elisabeth Lutteman, FD i engelsk litteratur, presenterade kartläggningen. Iakttagelser från henne samt övriga rundabordsdeltagare kan i korthet sammanfattas till att det saknas goda förutsättningar i utbildningen för ämneslärare, pedagoger och andra som vill arbeta med sångundervisning med yngre barn. 


Nyhetsbrev 7:

Hösten har minst sagt flugit förbi, vi närmar oss redan första advent!  Med adventsfirande och julen runt knuten är det flera skolklasser, kulturskolor och barn- och ungdomskörer som flitigt övar inför årets Luciatåg. I detta nyhetsbrev delar vi bland annat några välvalda tips från musikläraren Thore Eriksson.  
Sjungande barn har ägnat en stor del av hösten åt att uppmuntra ännu fler till att medverka och engagera sig i projektet. Vi har även samlat körlivets representanter för rundabordssamtal del 1 och i vår planeras det för fler. Med detta nyhetsbrev önskar vi er en trevlig första advent, ett stort lycka till med ert luciafirande samt trevlig läsning! 


Så övar ni inför årets Luciatåg!

Att öva inför ett Luciatåg innebär ofta spänning och mycket att tänka på. Hur vet man vilka toner barnen kan sjunga? Hur vet man vilken ton de ska börja sjunga på? Vad ska man tänka på när luciatåget skrider in och barnen ska sjunga och gå samtidigt? 

Sjungande barn frågade Thore Eriksson, musiklärare på Nytorpsskolan i Rönninge och sånglärare på Vocal Devotion om han hade lust att dela några värdefulla tips när ni övar inför ert Luciatåg.  


David Johnson är forskare inom musikpedagogik

David Johnson är forskare i musikpedagogik vid Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö. Och disputerade våren 2021 med avhandlingen “Raising voices: singing repertoire and practices in Swedish schools”.  

“Vad sjunger vi med barn och unga i skolan idag? Hur mycket sjunger vi, och vilka faktorer påverkar valet av repertoar? Mitt avhandlingsarbete syftar till att kartlägga den aktuella sångrepertoaren som används i grundskolan idag och sätta den i ett historiskt, internationellt och etnomusikologiskt perspektiv”. 


Möt Ylva Holmberg!

Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och lektor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon undervisar i musik och rörelse på lärarutbildningen på och är programsamordnare för förskollärarutbildning med musikprofil. Ylva forskar om musikskap i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv och har undersökt musik på barns villkor.  

På Sjungande barns hemsida kan du läsa om Ylva Holmbergs forskarresa. Från vikarie på Lärarutbildningen på Malmö universitet, till att medverka i projektet “Rösträtt: musik på barns villkor” - ett projekt som visade hur bland annat förskollärare kunde uppleva det utmanande att leda musikaktiviteter i förskola.  


Nyhetsbrev #6: Lättade restriktioner, rundabordssamtal och vad är egentligen “community singing”?

Tillsammans med resten av kultursverige har Sjungande barn startat upp hösten med glädjande besked om lyfta restriktioner. Den första september gick Sveriges Körförbund, tillsammans med Folkhälsomyndigheten, ut med nyheten om hävda restriktioner för körsången och nu väntar och längtar vi till den 29 september! Hör ett inslag i Kulturnytt…


Maria Isaacs leder sångklasser i “Community singing” i Los Angeles

Maria arbetar med sång genom att leda klasser i “Community singing” i Los Angeles. I Community singing samlas man för att sjunga under mindre formella former, där uppställningen ofta är i form av en cirkel. Ett annat namn för community singing är “sing-along”. I det senaste porträttet, har Sjungande barn fått äran att byta några ord med pedagogen Maria Isaacs.


Elisabeth Hellström är Sjungande barns nya projektsamordnare!

Det finns många sångpedagoger, körledare, musiklärare och pedagoger som bär på en enorm sakkunskap och arbetar för ett stärkt sång- och musikliv bland Sveriges barn och ungdomar. I Sjungande barns porträttserie vill vi lyfta dessa röster! Denna gång är det Sjungande barns nya projektsamordnare, sångpedagogen och musikläraren Elisabeth Hellströms tur.


Nyhetsbrev #5: Glad sommar önskar Sjungande barn!

Tiden går minst sagt fort när man har roligt! Ännu ett år har passerat och sommaren och semestertider står på glänt. Sjungande barn vill passa på att önska er alla en glad sommar, tacka för ett fantastiskt fint år och för ert fina engagemang och intresse för projektet.


Joakim Olsson Kruse: “Med en bra ledare blir miljön trygg, utvecklande och tillåtande”

Runt om i vårt avlånga land finns det flera sångpedagoger, körledare, musiklärare och pedagoger som bär på en enorm sakkunskap och arbetar för ett stärkt sång- och musikliv bland Sveriges barn och ungdomar. Sjungande barn har haft turen att få byta några ord med några av dem. Nästa på tur är ingen mindre än körledaren Joakim Olsson Kruse.


Nyhetsbrev 4: Nationellt program, debattartikel och tips för att börja en sång!

Mycket händer inom projektet Sjungande barn! Under våren har vi öppnat upp för medverkande och projektet har även deltagit på flera digitala träffar och konferenser under våren. Vid årets Riksting för västerländsk konstmusik talade Kungl. Musikaliska Akademiens preses Susanne Rydén om Sjungande barn, och en diskussion med politiken följde.


Linn Hentschel forskar om kritiska och demokratiska perspektiv på sång- och musikundervisning

Hur bidrar vetenskap om barn sång till förändring? Sjungande barn värderar det vetenskapliga perspektivet högt, därför har vi vänt oss till forskare på området barn och sång och bett dem dela sin forskning, resultat och dess implementering med oss. Hör Linn presentera sin forskning om bland annat könsmönster och sång i denna film!


David Johnson försvarar sin avhandling “Raising voices: singing repertoire and practices in Swedish schools”

David Johnson försvarar sin avhandling "Raising voices: singing repertoire and practices in Swedish schools" den 21 maj Kl. 13.00. Avhandlingen är skriven av David Johnson, doktorand i musikpedagogik vid Lunds universitet / Musikhögskolan i Malmö. I sin avhandling undersöker David Johnson aktuell sångrepertoar och sångpraxis i musikundervisningen i svensk grundskola...


Debattartikel: Rösträtt i förskolan!

Att använda sin röst stimulerar inte enbart barns lärandeprocesser; det kan även stärka både självförtroende och självkänsla, bidra till eget skapande och främja demokratin. Inför Världsröstdagen den 16 april samlas skola, musikliv, röstforskning och andra delar av akademi till en uppmaning om översyn av förskolans läroplan. Undertecknare menar att läroplanen bland annat borde ge pedagoger möjlighet att utöka sin…


Nyhetsbrev #3: Bli en del av Sjungande barn

Hej! Kungl. Musikaliska Akademien vill rikta ett varmt tack till alla som har engagerat sig i förprojekteringen av Sjungande barn fram till nu! Ni är många som med lust och glädje, stor kunskap och erfarenhet, verkar för att främja barns sång och alla barns rätt till sin röst…