Anna-Karin Andershed

Professor i psykologi vid Örebro universitet

En puff i rätt riktning!

Kan musik förebygga utveckling av utagerande problem? Det undersöker forskaren Anna-Karin Andershed, professor i psykologi vid Örebro universitet i ett musikbaserat förebyggande program för förskolan – PUFF.

PUFF står för Positiv utveckling för förskolan. Idén till programmet kommer från Anna-Karin Andershed och baseras på både hennes egen och andras forskning om risk- och skyddande faktorer för utagerandeproblematik. Fredrik Berglund, musikpedagog och kompositör, har huvudansvaret för den klingande delen av projektet.  

- Konsekvenserna av att utveckla ett utagerande beteende tidigt i livet kan bli förödande för en individ på lång sikt, säger Anna-Karin Andershed. Vi behöver förebygga tidigt, och stärka barnens sociala strategier. Ge dem en puff i rätt riktning! 

PUFF består av en samling specialskrivna sånger som tar upp några av de starkaste forskningsbaserade risk- och skyddande faktorerna för utagerandeproblem – t.ex. aggressivitet, impulsivitet, empati, känsloreglering. Barn och pedagoger sjunger och pratar om känslor, beteenden och tankemönster utifrån sångerna. Metoden syftar till att skapa utrymme för samtal kring och träning av så kallade sociala strategier, som kan stärka barnens förmåga till exempelvis konflikthantering och samspel med andra.  

 - För barn som har allvarlig problematik kommer PUFF sannolikt inte att räcka till. Flera av de tyngre riskfaktorerna bland yngre barn ligger hos familjen. Vi har valt att inte ta den vägen med PUFF, utan att fokusera på risk- och skyddande faktorer hos barnen. Det betyder inte att föräldrarna är oviktiga, menar Anna-Karin.  

“Metoden kan stärka barnens förmåga till exempelvis konflikthantering och samspel med andra.”

Sången är ett kraftfullt verktyg

Vi vet utifrån forskning att musicerande bland annat stärker våra sociala och emotionella förmågor – t.ex. turtagande, impulskontroll, förståelse för egna och andras känslor, som är precis det som forskningen om risk- och skyddande faktorer för utagerandeproblem pekar på att man behöver jobba med hos barnen. Att använda musik för att påverka dessa faktorer kan därför vara extra kraftfullt. Genom musiken får barnen också möjlighet att utveckla sina röster, eftersom sångerna är skrivna för att passa barnens register.  

Materialet består av en handledning och tillhörande musik i både klingande och tryckta versioner. Pedagogen kan utifrån sin egen erfarenhet och kompetens välja om han eller hon vill ha en förinspelad version med sång och musik, en musikbakgrund, eller om man vill sjunga och spela själv.  

Testa materialet

Två sånger från programmet har testats av några förskoleavdelningar under senvåren med mycket positiva resultat, och materialet ligger fortfarande uppe på webbsidan www.oru.se/puff, för den som är nyfiken. På webben finns också handledningen och en introducerande film som beskriver bakgrunden till PUFF. Det är fritt fram att testa materialet och Anna-Karin och Fredrik välkomnar alla former av feedback, som kan skickas till anna-karin.andershed@oru.se.  

Under hösten färdigställs resterande material, för att lanseras som helhet under 2023. 

Dummare än dum

Text och musik: Fredrik Berglund

Noter här!

 

Dummare än dum

När nån är dum – och inte säger snälla saker...är elak mot mig

Då blir jag arg – det bubblar och jag vet inte vad jag ska ta mig till

Kroppen vibrerar, vill skrika och slåss

Brottas med alla och slita mig loss

Men då blir jag stark och tänker igen

Bli arg gör det bara värre sen...

Va inte dummare än dum, jag tror att du förstår

Att bara va dummare än dum - det hjälper ingen ändå

Albin min vän – han gillar jämt att retas, nypas kasta saker på mig

Han får mig sur och ledsen för att inte jag får va som jag är

Min pappa Thomas pratar med oss, men jag vill bara slita mig loss

Då sätter sig pappa med oss igen

Med bråk blir det bara värre sen...

Va inte dummare än dum, jag tror att du förstår

Att bara va dummare än dum - det hjälper ingen ändå

Stopp! Tänk! Räkna till 10! Är det rätt – tänk en gång till!

Stopp! Tänk! Räkna till 10! Tänk efter vad du verkligen vill!

Stopp! Tänk! Räkna till 10! Är det rätt – tänk en gång till!

Stopp! Tänk! Räkna till 10! Tänk efter vad du verkligen vill!

Va inte dummare än dum, jag tror att du förstår

Att bara va dummare än dum - det hjälper ingen ändå

Nej, va inte dummare än dum, jag tror att du förstår

Att bara va dummare än dum - det hjälper ingen ändå

Stopp! Tänk! Räkna till 10!