Guide till sång i skolan - barnen visar vägen

Digital fortbildning
Målgrupp: F-3

En sjungande skola

Välkommen till vår satsning för en sjungande skola. Här hittar du som arbetar i skolan teoretisk kunskap och praktiska verktyg som ska inspirera till att sjunga mer i klassrummet. Vår digitala guide bidrar med kunskap till pedagoger och ökar barnens inflytande över sin egen röst.

Guiden är avgiftsfri och har tagits fram med stöd av Arvsfonden. 

Avsnitt

Guide till sång i skolan består av flera avsnitt som lanseras efter hand under 2025. Innehållet i avsnitten är framtaget av sakkunniga och styrt av barns erfarenheter av sång. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad på när nya avsnitt släpps. Före sommaren gör vi en mindre lansering för att kunna utvärdera ordentligt inför höstterminens lanseringar!

  • Inspirera till sång

    Det här avsnittet inspirerar till sång med eleverna och gör det roligt att sjunga tillsammans.

    Tidsåtgång ca 20 min

  • Förbered framträdande

    I det här avsnittet får du stöd att öva in en sång med dina elever och tips inför ett framförande.  

    Tidsåtgång ca 30 min

Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper.
— Läroplan för grundskolan, Skolans uppdrag

QA Guide till sång i skolan

  • I vårt arbete med guiden har vi som användare sett framför oss en lärare som gärna vill sjunga med barnen i klassrummet, men känner sig osäker. Det kan handla om att vara osäker på sin egen sångröst, att känna att sångframträdandena inte blivit så lyckade eller att helt enkelt inte veta hur en ska börja. Målgruppen är elever i årskurs F-3.

  • Guiden är förankrad i Läroplanen för grundskolan, Lgr 22. Guidens primära målgrupp är klasslärare, pedagoger och musiklärare som vill bli tryggare i att sjunga med sina elever (framför allt årskurs F-3) i klassrummet. Guiden ska på ett enkelt och tydligt sätt, kopplat till läroplan och styrdokument samt relevanta konventioner, ge kunskap om barnrösten, konkreta övningar, reflektionsmaterial och bidra till ökad representation i sångrepertoaren.

  • De skolor som är intresserade att använda guiden är välkomna att ta del av guiden via länken till läroplattformen som finns tillgänglig och utan avgift på denna sida när guiden lanseras.

    Guiden är webbaserad i korta avsnitt och fungerar för användning i mobil eller dator och innehåller övningar för klassrummet.

  • Sångens utrymme på lärarutbildningarna minskar och musikundervisningen nedprioriteras i många grundskolor.

    För att bidra till ökad kunskap om sång med barn i klassrummet tar Sjungande barn fram en avgiftsfri guide till sång i skolan.

    Med guiden vill vi:

    • medvetandegöra sångens positiva effekter

    • skapa trygghet hos pedagoger att sjunga med eleverna

    • ge redskap för mer sång i klassrummet för gemenskap

    • öka barns inflytande över den egna rösten.

    • Sång och röstträning hjälper också eleverna till välmående, fokus för bra studieresultat och att delta i vår demokrati

  • För att vi som samhälle befinner oss i ett allvarligt läge där kulturverksamhet nedprioriteras samt kunskap om barnrösten och betydelsen av att sjunga samt annan estetisk och konstnärlig verksamhet riskerar att gå förlorad.

    Genom en guide till sång i skolan vill vi få upp ögonen för att pedagoger med små medel kan bidra till en mer lustfylld inlärning genom sång, med många positiva effekter för eleverna som barn och vidare i livet.

  • I korta avsnitt får användaren ta del av fortbildningar som tillsammans utgör en bas för ökad förståelse och kunskap om barns sång. Fortbildningarna bygger på korta filmer, material för egen reflektion och inspiration att arbeta vidare, allt kopplat till gällande styrdokument.

  • Sjungande barn är Kungl. Musikaliska Akademiens satsning på barns sjungande. Med stöd av Arvsfonden har Sjungande barn tagit initiativ till en guide till sång i skolan som består av korta inspirerande fortbildningar med syfte att ge redskap för mer sång i klassrummet. Resultatet är ett samarbete mellan experter på sång: både vuxna och barn i åldern 6-12 år som på olika sätt bidragit med sina erfarenheter.

    Vi ser barnen som experter. Det betyder att vi har format materialet efter deras förslag och tankar. I arbetet med guiden har vi mött ett stort antal både sångvana och icke sångvana barn som har fått reflektera kring sjungande och sång i skola och eventuell kör.

  • Vi hoppas att guiden ska bidra till att barn och deras pedagoger samt högre utbildning, politiker och skolhuvudmän får ökad kunskap om betydelsen av att ha en röst som bär – för inflytande, välmående, fokus, inlärning, goda studieresultat och gemenskap – och sångens betydelse för att nå detta.

    Att fler pedagoger känner sig trygga att sjunga med eleverna och att barns delaktighet i sång i skolan kan öka. I slutändan en sjungande skola för mål och mening.

Klicka på + för att läsa mer!

Guide till sång i skolan - barnen visar vägen

Kungl. Musikaliska Akademiens femåriga satsning Sjungande barn ansvarar för projektet Guide till sång i skolan - barnen visar vägen som drivs med stöd från Allmänna arvsfonden. Satsningen syftar till att främja sång och musik i den svenska skolan.

Läs mer om vår satsning för en sjungande skola här.

Kontaktperson:

Ulrika Lind, projektledare Sjungande barn