Att komponera på barnens villkor

I Sjungande barns satsning Ny musik för unga röster matchas tonsättare och barnkörer runt om i landet för att tillsammans skapa framtidens sånger för barn och unga. Men hur gör man för att engagerar barnen i medskapandet?

Musik är något de håller på att lära sig och du får inte gå för fort fram.
— BASHA ÖBERG, KOMPOSITIONSSTUDENT

Basha Öberg studerar komposition vid Musikhögskolan i Piteå och har matchats med lågstadiekören på Mariaskolan i Gällivare och körledaren Pernilla Fagerlönn från Kulturskolan. När hon skriver musik utgår hon vanligtvis från rytmer. Under det första mötet med barnen fick de börja med att klappa stavelserna i sina namn, både som en lära-känna-lek men också som en enkel introduktion till rytm. Barnen fick sedan var för sig pyssla ihop en robot och ge den ett “rytm-namn”.

– Jag tycker själv om att arbeta både visuellt och med händerna. Med fyra lågstadieklasser på plats kändes det som ett bra sätt att engagera alla i skapandet, utan att det blev för stimmigt och ofokuserat.

Basha är van vid att jobba med professionella musiker men har ingen tidigare erfarenhet av att arbeta med barn. Därför därför var det en utmaning att hitta rätt nivå för det första mötet.

– Min mamma är musiklärare och en insikt från att ha besökt hennes lektioner är att det är bättre att börja enkelt och och inte förutsätta att de ska förstå allt på en gång. Musik är något de håller på att lära sig och du får inte gå för fort fram.

Under nästa träff introducerar hon toner och barnen kommer då få arbeta fram grunden till musiken som ska komponeras.

– Jag kommer att välja ut några av robotarna med bra rytm-namn som barnen får tonsätta och på så sätt skapa melodier.

Ny musik för unga röster

Ny musik för unga röster ska leda till mer ny musik för barn och ökad kunskap om barnsång vid Sveriges kompositionsutbildningar. De nyskrivna sångerna har sitt uruppförande i samband med körernas vårkonsert.

Läs mer om Ny musik för unga röster