Bästa rektor/skolledare

Låt sången och musiken ta plats i skolan!

Forskningen är tydlig: barn som sjunger mår bättre.
— Kungl. Musikaliska Akademien

Stockholm 22 september 2023

 

Bästa rektor/skolledare

 

Förra fredagen, den 15 september, gav Kungl. Musikaliska Akademien över 100 barn och unga från körer och musikklasser runt om i landet möjlighet att medverka i en sångarhyllning i det officiella programmet för att uppmärksamma H.M. Konungens 50 år på tronen. Vid högtider är sång och musik självklara och centrala inslag som förmedlar glädje, som förenar, väcker känslor, och gör ett firande extra festligt och minnesvärt.

Forskningen är tydlig: barn som sjunger mår bättre. Förutom att det är härligt att sjunga och musicera tillsammans så finns starkt vetenskapligt stöd för att sång hos barn och unga främjar språklig och social utveckling, att sången är en kraft för inkludering och minskat utanförskap och att sång förbättrar koncentration och främjar studieresultat.*

Trots detta minskar utrymmet för estetiska ämnen i skolan, och kunskapen om barnrösten tonas ner i lärarutbildningarna. Enligt barnkonventionen och FN:s deklaration för mänskliga rättigheter är det alla barns rätt att delta i konstnärliga verksamheter samt att få ta del av vetenskapens förmåner.

I dagens debatter ställs kultur allt oftare mot vård, omsorg och skola. Forskning och erfarenhet visar att kulturen istället bör ses som en bärande del av dessa verksamheter då den främjar både hälsa och inlärning, samtidigt som musiken är ett viktigt kunskapsämne i sig. I ekonomiskt utmanande tider riskerar musiken och de estetiska ämnena att prioriteras bort och vi ser att aviseringen om en förändring av elevens val får direkta (och förödande) konsekvenser för ett stort antal av Sveriges musikklasser, för skolors musiktimmar, och därmed naturligtvis – barnen.

 

Mot bakgrund av det forskningen visar på om sångens effekter vill vi uppmuntra dig som rektor/skolledare att:

  • prioritera sång och musik på din skola

  • använda sång och musik som värdefull resurs och inspirera lärare till mer sång och musik även i teoretiska ämnen

  • värna musikklasser och skolkörer

  • vara stolt över de unga musikanter som redan nu sjunger och spelar på din skola och ge dem möjligheter att utvecklas, var och en och tillsammans

Flera satsningar för att stötta sångens plats som en resurs i skolan pågår. Ta gärna kontakt med oss så kan vi tillsammans fortsätta utveckla och förvalta Sverige som stark musiknation och ge alla barn rätt till sin röst.


Susanne Rydén, preses
Kungl. Musikaliska Akademien                               

Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare
Kungl. Musikaliska Akademien      

barn@musikaliskaakademien.se

Sedan 2020 driver Kungl. Musikaliska Akademien verksamheten Sjungande barn som arbetar med att tillgängliggöra kompetensutveckling om barns sång för grundskolelärare.
*Källor: Biasutti et al, 2020; Guhn et al, 2019; Hallam, 2015; Holochwost et al, 2017; Welch et al, 2020; Davies et al, 2023; Kaasgaard 2022; Garry och Phelan, 2022

Läs mer om sångens positiva effekter här