David Johnson är forskare i musikpedagogik

Hur bidrar vetenskap om barn, sång och sångundervisning till förändring? Sjungande barn värderar vetenskapliga perspektiv högt, därför vänder vi oss till forskare inom området barn och sång och för att be dem dela sin forskningsresa med oss.

“Vad sjunger vi med barn och unga i skolan idag? Hur mycket sjunger vi, och vilka faktorer påverkar valet av repertoar? Mitt avhandlingsarbete syftar till att kartlägga den aktuella sångrepertoaren som används i grundskolan idag och sätta den i ett historiskt, internationellt och etnomusikologiskt perspektiv”, säger David Johnson.

David Johnson är forskare i musikpedagogik vid
Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö. Våren 2021 disputerade han med avhandlingen “Raising voices: singing repertoire and practices in Swedish schools”.

I filmen hör du David berätta mer om sin avhandling och sin medverkan i Sjungande barns forskningsgrupp Sånghälsa i skolan.

Ladda ner och läs Davids avhandling här.

Publikationslista:

Johnson, D. (forthcoming).The decline of singing in compulsory Swedish education. In Singing with Children. Van der Sandt (Ed.), LIM. Johnson, D. (2021) Raising Voices: singing repertoire and practices in Swedish schools, Lund: Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.204 p.

Johnson, D. Zadig, Sverker. (2020) Att låta på olika sätt: Genrebredd och kvalitetskriterier i Rösträtt, 26p.

Johnson, D. (ed.) (2018) Confluence: perspectives from an intercultural music exchange in Nepal. 1 ed.Lund:Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.111 p.(Perspectives in Music and Music Education; no. 12)