Debattartikel: Rösträtt i förskolan!
Att använda sin röst stimulerar inte enbart barns lärandeprocesser; det kan även stärka både självförtroende och självkänsla, bidra till eget skapande och främja demokratin. Inför Världsröstdagen den 16 april samlas skola, musikliv, röstforskning och andra delar av akademi till en uppmaning om översyn av förskolans läroplan. Undertecknare menar att läroplanen bland annat borde ge pedagoger möjlighet att utöka sin kunskap om hur sången kan göra skillnad under hela livet, med grunden lagd i förskolan. Målet är att alla barn ska få tillgång till sin röst, med musiken som livslång resurs för hälsa och självförtroende.
Det finns ett instrument som vi alla bär på: den mänskliga rösten. Sången följer oss genom hela livet, som en stark egen självklar resurs, men också som ett redskap för stärkt självförtroende, välbefinnande, inkludering och lärande. Men verkligheten för många barn som växer upp ser helt annorlunda ut. Inte för att barn inte vill eller kan sjunga, utan för att de inte ges möjlighet och förutsättningar.
En omfattande rapport, baserad på mer än 900 publikationer som WHO presenterade i slutet av 2019, visar bland annat hur sången och möjligheten att lära sig ett musikinstrument förbättrar språkinlärning, läsförmåga, koncentrationsförmåga och uppmärksamhet. Även om det aktuella kunskapsläget indikerar tydliga överspridningseffekter från barnens sångutveckling till andra områden har sångens utrymme i skolmiljön minskat över tid. Likaså utsätts de estetiska ämnenas betydelse för regelbunden degradering, trots att den barnkonvention som nu är lag i sin 31 artikel ska garantera varje barns rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet.
Grunden, menar vi, ligger i en bristande kunskap inom utbildningskedjan med början under barnens första år. Både nyutexaminerade och erfarna förskollärare vittnar om ett stort behov av pedagogiskt material och kompetensutveckling för att förstå hur barns röster fungerar och om hur vi som vuxna kan sjunga med barn på barns villkor.
Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald och utveckla förmågan att leva sig in i andras levnadsvillkor. Sången är ett oslagbart redskap för att synliggöra alla människors lika värde, för en positiv framtidstro och som samlande kraft. I lika hög grad stärker sången förmågan att uttrycka upplevelser, tankar och erfarenheter, vilket uppmuntrar till barns delaktighet och medbestämmande.
Den nationella rörelsen Sjungande barn arbetar målmedvetet för barns rätt till sin röst och vill i ett första steg uppmana till en översyn av förskolans läroplan där de estetiska ämnena dels måste nämnas vid namn, dels ge lärare möjlighet att utöka och stärka sin kunskap om hur sången kan göra skillnad under hela förskoletiden.
Något av det människor saknat allra mest under pandemin är möjligheten att få sjunga tillsammans. I en enkätundersökning som gjordes i Norge och Sverige svarade drygt 5000 deltagare att den sociala komponenten var det man saknade mest. Men studien visade också avsaknaden av de estetiska, de fysiska och de emotionella komponenterna, dvs existentiellt viktiga värden som alltså gått förlorade under det senaste året. Forskningen talar sitt tydliga språk: vi behöver rusta våra röster för framtiden och vi måste börja med barnens.
I morgon uppmärksammar vi världsröstdagen och tusentals förskolebarn kommer att stämma in i sin egen rösträttssång: Du har rätt till din röst, för den är bara din! Som vuxna är det vår uppgift att säkra tillgången till det instrument vi alla bär på. Därför höjer vi nu våra röster och uppmanar politiker och Skolverk till dialog och handling.
Susanne Rydén, preses Kungl. Musikaliska Akademien
Ulrika Lind, projektledare Sjungande barn
Undertecknare:
Alfons Karabuda, kompositör, ordförande i SKAP och ESCAAnna-Carin Fogelqvist, projektledare Rösträtt och representant för YAM SwedenAnna-Karin Andershed, professor i psykologi, Örebro UniversitetBirgitta Sahlén, PhD, professor i logopedi vid Lunds universitetCarina Aronsson, leg. Logoped, verksamhetschef logopedbyrån DynamicaCharlotta Huldt, ordförande Samfundet för Unison Sång, konstnärlig ledare för StrömstadsOperan
David Johnson, PhD stud., doktorand i musikpedagogik vid Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöDaniel Hansson, Director Musices, DirigentElisabet Ljungar, chef och konstnärlig ledare Musik Västernorrland, Scenkonst Västernorrland ABEva Bojner Horwitz, professor i musik och hälsa Kungl. MusikhögskolanFredrik Wetterqvist, ständig sekreterare Kungl. Musikaliska AkademienGezim Isufi, rektor förskoleförvaltningen MalmöGitte Pålsson, musikteraput och rytmikpedagogGunnel Fagius, musikvetare, barnkörpedagog och läromedelsförfattare UppsalaGöran Nikolausson, Universitetslärare och projektansvarig för Make Music Matter!, LinneuniversitetetHelena Wessman, Rektor Kungl. MusikhögskolanJan Yngwe, Professor KörsångJoakim Olsson Kruse, körledare i Västerås Domkyrka, vice ordförande i Svenska kyrkans gosskörsföreningJoakim Milder, vice preses i Kungl. Musikaliska Akademien, professor och saxofonistJohan Sundberg, ledamot Kungl. Musikaliska Akademien, pensionerad professor i musikaukustik på KTHKajsa Paulsson, universitetslektor, sektionen för förskollärar- och lärarutbildning högskolan i BoråsKarin Eklundh, förbundsdirektör Sveriges KörförbundKristina Enqvist, Rektor musik- och dansskolan i PiteåKristina Stenborg, Ordförande Musiklärarnas riksförening, musik- och svensklärareLotta Wilund, verksamhetsledare UNGiKÖRLovisa Kronstrand Allinder, nationell körpedagog för Sveriges KyrkosångsförbundMadeleine Wittmark, leg. Musiklärare, kompositör och grundare Ensamble YriaMats Bergström, gitarrist och ledamot i Kungl. Musikaliska AkademienMonica Danielsson, sångerska och styrelseledamot i Kungl. Musikaliska AkademienMonica Fredriksson, VD FolkoperanNina Björby, ordförande Regional Musik SverigePatrik Ringborg, dirigent och styrelseledamot Kungl. Musikaliska AkademienPeter Högberg, ordförande Länsmusiken KalmarPeter Lundborg, domprost. Sveriges KyrkosångsförbundPetter Ekberg, körledare Göteborgs Domkyrkas Goss- och FlickkörerPetter Sundkvist, dirigent och ledamot i Kungl Musikaliska AkademienPia Bygdéus, PhD, universitetslektor i musikpedagogik vid Linnéuniversitetet, forskningssekreterare vid KMASanna Gibbs, Vice ordförande Unga tankar om musikStefan Parkman, vice preses i Kungl. Musikaliska Akademien, professor och dirigentStyrelsen Föreningen Svenska körledareSusanna Lindmark, talesperson föreningen svenska körledare, konstnärlig ledare Arctic Light, NorrbottensmusikenSusanne Rosenberg, professor i folksång vid Kungl. MusikhögskolanTania Wayra, Rösträttscoach i Rösträtt - sång på förskolanTöres Theorell, Professor EmeritusUlrika Boje, rektor Hammarkullens förskolaUlrika Emanuelsson, föreståndare Körcentrum SydViktoria Borisova – Ollas, tonsättareViveka Lyberg Åhlander, PhD, professor i logopedi vid Åbo Akademi samt docent vid Lunds universitetYlva Holmberg, lektor Malmö UniversitetYlva Hofvander Trulsson, Universitetslektor, docent i Musikpedagogik med inriktning migration