Disputation: David Johnson försvarar avhandlingen
"Raising voices: singing repertoire and practices in Swedish schools"

David Johnson är doktorand i musikpedagogik vid Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

David Johnson är doktorand i musikpedagogik vid Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

David Johnson, doktorand i musikpedagogik vid Lunds Universitet/Musikhögskolan i Malmö försvarar avhandlingen "Raising voices: singing repertoire and practices in Swedish schools" nu på fredag den 21 maj kl. 13.00. Varmt välkommen!

Disputationen sker digitalt via zoom och är öppen för allmänheten, delta genom att klicka dig vidare här

Avhandling undersöker aktuell sångrepertoar och sångpraxis i musikundervisningen i svensk grundskola, liksom vilka faktorer som kan ses påverka sångpraxis och repertoarval. Studien kartlägger i hur hög grad eleverna sjunger i musikundervisningen, vad och på vilket sätt de sjunger och hur de kan påverka pedagogiken ur ett etnomusikologiskt perspektiv.

Resultaten visar att sång är ett populärt och viktigt inslag i musikundervisningen bland både lärare och elever, men att sången upptog mindre än hälften av undervisningstiden. Elevernas delaktighet i valet av sånger visade sig vara det viktigaste kriteriet för lärarnas val av repertoar att sjunga med klassen. Sångrepertoaren visade sig ha en starkt traditionell svensk karaktär, främst äldre svensk musik av karaktären populärmusik, barnlåtar, traditionell repertoar och singer-songwriter-låtar. Musik från nordiska minoritetskulturer liksom icke-västerländsk populär- och traditionell musik hade mycket låg förekomst i repertoaren.

Omfånget i tonhöjd visade sig vara något lågt och bergränsat i förhållande till elevernas förväntade sångintervall. Även om lärarutbildningen visade sig ha inkluderat kunskap om bredare sångområden tenderade även lärare med relevant utbildning att placera låtar i för lågt läge. Detta låga sångintervall användes oavsett genre – musiken för elevernas röster placerades nära talhöjden, medan man undvek det övre eller huvudregistret. Resultaten tyder på att musikförändringar på mikroevolutionär nivå sker i sångkulturen i svenska klassrum.

Avhandlingen ligger till grund för vidare utveckling med vetenskapliga inslag i projektet Levande sångskatt i klassrummet i syfte att öka sångkompetensen bland elever och lärare, stärka levande sångtraditioner från olika kulturer inkl. minoriteter samt främja sång i lågstadiet som kunskapsämne i skolan. Projektet drivs av KMA i samarbete med bl a Lunds universitet och leds av Ylva Hofvander Trulsson, tillträdande professor i pedagogik samt prefekt vid Stockholms Konstnärliga Högskola/Institutionen för danspedagogik och David Johnson, doktor i musikpedagogik vid Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö.

Ladda ner avhandlingen kostnadsfritt här
Presentation och tidigare publikationer av David Johnson