Elin Rombo

– hovsångerska och sjungande mamma

I den sjungande rösten finns vår identitet

Sopranen Elin Rombo är en av Sveriges mest framstående sångerskor. Rösten har blivit hennes verktyg och inkomstkälla. Men hur blev det så? Och vad betyder rösten för henne förutom att ha den som arbetsredskap?

Var Elin Rombo ett sjungande barn?

– Ja, jag sjöng jämt med min mormor, hon kunde så många sånger, berättar Elin. Vilken skatt det var att ösa ur. Jag tänker ofta att jag hade tur som hade mormor, att det annars kanske inte blivit samma liv, samma bana. Alla har inte en mormor som min, det är så viktigt att kompetensen om hur man sjunger med barn finns i skolan och på andra platser där barn får möjlighet att sjunga.

Elin Rombo växte upp i Katrineholm och sången var ständigt närvarande. Det fanns ett starkt behov av att sjunga och hon är övertygad om att vi människor behöver sången i våra liv.

– I den sjungande rösten, i vibrationerna, sitter vår identitet och den har alla rätt att få kontakt med. Och det är viktigt att det just vibrerar, att det är en sång som sätter igång nånting inom oss. Vi vet hur vi ser ut, men hur låter vi? Det är jätteviktigt att få lära känna sin egen röst. Sången har en direktkoppling till känslorna – om man kan leta fram den sjungande rösten där man känner nånting, då växer vi som personer. Det sjungande rösten har verkligen en helande kraft.

– I den sjungande rösten, i vibrationerna, sitter vår identitet och den har alla rätt att få kontakt med.

Det sjungs allt mindre i skolan idag. Varför är det viktigt att barn får sjunga?

– Rösten är vår egna högtalare, unik och individuell som ett fingeravtryck. Genom den får vi tillgång till oss själva och vår kapacitet. Det här förstår vi som sjunger och jobbar med sång, och det är ju också vetenskapligt bevisat. Sången är livsviktig! Och vi människor vill ju sjunga!  

Med tre barn i åldrarna 5-15 år är Elin också en sjungande mamma med sjungande barn.

När är den lyckligaste sångstunden för dig – en aria eller en godnattvisa?

– Det är båda två! Jag mår som bäst när jag sjunger och känner att min röst får vibrera och klinga fritt. Och det kan vara i ett operahus framför tusen personer, där min röst bär över hela huset, över hela orkestern och in i alla människor som sitter där. Men också när jag ligger i sängen bredvid min yngsta dotter och hon somnar av min sång, även då är min röst en tillgång om så bara för en liten ”publik”. Den opåkallade sången, den som har förmågan att överraska mig – av den känner jag lycka.

Elin Rombo är en av Sjungande barns ambassadörer som engagerar sig för att fler barn ska få tillgång till sina röster.

Tre snabba frågor till Elin Rombo

Vilken barnsång är din favorit?

- Kungens lilla piga av Alice Tegnér.

Vad minns du från din sångundervisning i grundskolan?

- Skolavslutningarna med julsånger till jul och sommarsånger till sommaren. Jag älskade redan då att sjunga psalmer ihop med alla andra i kyrkan.

Solo eller körsång – vad föredrar du?

- Solosång för min del. 

Text: Lova Wallerö
Bild: Peter Knutson

OM ELIN ROMBO

Elin Rombo är född 1976 i Katrineholm och utbildad vid Brandon University Queen Elisabeth II i Kanada samt vid Operahögskolan i Stockholm, där hon tog examen 2003. Hon debuterade redan under sin studietid på Kungliga Operan som Christa i Janáceks Fallet Makropoulos. Elin Rombo har mottagit en rad stipendier och utmärkelser, bland dem Jenny Lind-stipendiet 1999, Bernadottestipendiet 2003, Kungl. Musikaliska Akademiens Stipendium, samt Birgit Nilsson Stipendium 2009. I november 2013 utnämndes Elin Rombo till hovsångerska, 2016 tilldelades hon medaljen Litteris et Artibus och 2017 invaldes hon som ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien.

Här kan du läsa mer om Sjungande barns arbete för barns sång.