Elisabeth Hellström är Sjungande barns nya projektsamordnare!

Det finns många sångpedagoger, körledare, musiklärare och pedagoger som bär på en enorm sakkunskap och arbetar för ett stärkt sång- och musikliv bland Sveriges barn och ungdomar. I Sjungande barns porträttserie vill vi lyfta dessa röster! Denna gång är det Sjungande barns nya projektsamordnare, sångpedagogen och musikläraren Elisabeth Hellströms tur!

 Sjungande barn är otroligt glada att välkomna Elisabeth som Sjungande barns nya projektsamordnare. Elisabeth besitter en stor sakkunskap, erfarenhet och ett brett nätverk runt om i landet, ett värdefullt tillskott till vårt team!  

Hej Elisabeth! Vad arbetar du som och var är du verksam? 

Sedan augusti 2021 är jag anställd som projektsamordnare för Sjungande barn på Kungliga Musikaliska Akademien. Jag är utbildad sångpedagog och musiklärare på Stockholms Musikpedagogiska Institut och Linnéuniversitetet i Växjö och har arbetat med allt från barn i förskoleålder till gymnasieelever. Parallellt med arbetet med Sjungande barn studerar jag en master i sång, med inriktning på tidig musik, på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 

Hur arbetar du med barn och sång? 

 För mig är det viktigt att sång med barn sker på barnens villkor. Att välja tonarter som passar barnen är centralt, samt att ge barnen en bred repertoar med sånger från olika genrer och stilar och olika delar av världen. Att använda inspelade bakgrunder kan vara en bra hjälp ibland, men jag strävar efter att kompa på piano i så stor utsträckning som möjligt. Många barn och ungdomar är väldigt låsta vid att det måste låta “som på inspelningen” och jag vill visa dem att musik alltid kommer att låta olika beroende på vem som framför den. Musik handlar inte om att härma och imitera, utan om att skapa. I skolan brukar jag jämföra med bildämnet, där eleverna ibland får rita eller måla av ett befintligt konstverk, men oftast är uppgiften att skapa något eget från grunden. 

Ser du några utmaningar och utvecklingsbehov bland sångpedagoger och i sångundervisning? 

En hel del av den musik som barn och unga själva lyssnar på, passar inte för deras egna röster vad gäller tonarter, omfång, etc. Som sångpedagog och musiklärare är det viktigt att vara trygg i sin repertoarkunskap och erfarenhet och att visa barnen vilken bredd av musik som finns att upptäcka. Ibland kan barnen komma med jättebra tips på nya sånger, men deras perspektiv kan också vara ganska snävt. Många barn möter bara musik som något man lyssnar på i bakgrunden, inte som något man är med och deltar i och skapar själv. 

Vad ser du för potential med sångundervisning? 

Det kommer mer och mer forskning som visar på sångens positiva egenskaper, särskilt när man sjunger tillsammans med andra. Sång stärker gemenskapen i en grupp och när jag träffar på gamla elever kommer de ofta ihåg sånger som vi sjöng tillsammans i klassen. Den som sjunger ofta lär känna sin röst och hur den fungerar och förhoppningsvis påverkar detta också talrösten positivt. Med sången kommer också uppträdanden för publik, t.ex. i samband med Lucia, där barnen vänjer sig vid att möta en publik och de känslor som då kan uppstå som nervositet och “pirrighet”. 

Vad innebär den nationella satsningen Sjungande barn för dig och din roll? 

Sjungande barn är ett viktigt initiativ för att uppmärksamma både de brister som finns vad gäller barns möjligheter till sång, och det fantastiska arbete som görs på många håll i Sverige. Jag är otroligt glad att vara en del av detta projekt och hoppas kunna bidra dels med min erfarenhet och kunskap som sångpedagog och musiklärare, dels med god organisations- och planeringsförmåga!