Katharina Håkansson

Möt Katharina Håkansson

Kultursamordnare i Bollnäs kommun

Att levandegöra sångtexter – en väg till inkludering

När Bollnäs kommuns kultursamordnare Katharina Håkansson rycker ut, då vet man att det är för att få barn att skapa. Efter 35 års arbete med barn och musik har hon en gedigen erfarenhet. Fokus har legat på förskolan och mångkulturella områden. I projektet 100 ungar har Katharina samlat fem förskoleklasser från fyra av kommunens skolor som ger en konsert tillsammans

den 24 maj. Precis som i många delar av landet visar de medverkande förskoleklasserna på segregationen i samhället. Nu ser Katharina till att barn från olika socioekonomiska områden och med olika bakgrund och språk får mötas genom sång och musik. Det blir ett viktigt och lustfyllt möte!

Den svenska sångskatten

På konserten den 24 maj sjunger alla barnen sångerna gemensamt, men sedan har varje förskoleklass dessutom fått bestämma en av sångerna som de gestaltar på sitt egna sätt.

- Jag brinner för vår svenska sångskatt och kan bli så ledsen när sång efter sång glöms bort. Det finns så mycket kvalitet i många av våra svenska barnvisor, både vad det gäller melodier och text. Nu hör jag barnen sjunga Trollkarlen i Indialand och Kalle Kobra för full hals, och riktigt njuter.

Delaktighet och sångglädje

Förutom att deltagande barn förhoppningsvis får en skjuts i sin språkutveckling och får känna glädjen i att uttrycka sej i gemensam sång, så uppfyller projektet 100 ungar även en hel del ur Barnkonventionen. Barnen har varit delaktiga i processen genom att de fått vara med och bestämma sånger, hur de ska gestalta dem, vart biljettintäkterna ska gå osv. Varje barn har fått tillverka sex stycken biljetter som de sedan delat ut till släkten. De har ritat och skrivit dag, tid och lokal – personliga biljetter där ingen är den andra lik.

- För mig känns det viktigt att samarbeta med skola och förskola så jag inte bara når de barn som har valt att sjunga i kör, säger Katharina. På så sätt kan man väcka sångglädje även hos de barn som inte visste om att de tyckte om att sjunga. Sången stärker dessutom sammanhållningen i klassen och ökar välbefinnandet, det finns det mycket forskning på.

Levandegöra texter

När Katharina besöker sina medverkande förskoleklasser i projektet 100 ungar har hon med sig egen rekvisita.

- Det blir extra viktigt då hälften av barnen har en annan språkbakgrund än den svenska, menar Katharina. Jag ser även detta som en fortbildning för pedagogerna. När de ser hur jag arbetar med gruppen får de förhoppningsvis nya verktyg som de sedan kan använda efter projektet.

Att levandegöra texter handlar om att förstärka vissa ord. Till exempel med bilder, genom att använda gosedjur och handdockor eller dramatisera hela sånger. Rörelse är ett fantastiskt hjälpmedel när barnen ska lära sig texter. Katharina har ofta med sig olika material till sina sångstunder: sjalar, ärtpåsar, fallskärm med mera.

“Det man gör med kroppen fastnar i knoppen!”

Katharina ger här några förslag på hur man kan levandegöra texter:

 

• Låt barnen rita egna bilder till sångerna som ni sedan använder som stöd när ni sjunger.

• Använd teckenspråk. Det är ett utmärkt sätt att knyta rörelser till sångtexten. Dessutom rörelser som betyder något ”på riktigt”. Ett nyttigt sätt är också att bara göra tecken. Då måste man sjunga sången i huvudet.

• Dramatisera sånger för att lättare komma ihåg handlingen (=texten). ”Barnen brukar älska när jag tagit fram korgen med blåbär, ett huckle och förkläde och en gosedjurs-björn. Nästan alla har velat spela Olle, mor eller björnen medan kompisarna sjunger sången”, säger Katharina.

• Använd bilder, många bilder. Ska man komma ihåg ord som fregatt, fettisdagsbulle och lemonad vill det till att man har en bild på föremålet i huvudet. I projektet 100 ungar fick alla barnen se filmen ”Krakel Spektakel” där just denna sång är med. I fotot ovan visar bilderna sången 100 ungar.

• ”En rolig övning som jag ibland gör med sånger som jag har bilder till är att jag låtsas snubbla när jag kommer gåendes med bilderna. De hamnar då i o-ordning och barnen vill gärna hjälpa mej att lägga dem i ordning igen. Ända sättet är då att tänka texten.”

• Uppmana barnen att visa den känsla ni sjunger om. Roligare för både barn och publik när även ansiktsuttrycket är med. T.ex. Mors lilla Olle är ensam, björnen blir rädd, Sjörövar-Fabbe mår illa och trollkarlen blev törstig.

- Och alla ni där ute, en annan sak – kämpa på med tonarterna! Visst, det går framåt med kunskapen om barns röster, men det går så långsamt. Jag blir så ledsen när jag kommer ut till en sångsamling eller ett luciatåg på en förskola/skola och får höra när barnen kämpar med de låga tonerna.

Katharina Håkansson

Katharina arbetar som kultursamordnare i Bollnäs och är ansvarig för kommunens förskole- och skolkultur upp till åk 9. I arbetet som kultursamordnare ingår bland annat inköp av scenkonst och värdskapet för Bollnäs familjelördagar med kulturella aktiviteter för barnfamiljer, de allra flesta helt gratis. I Bollnäs Kulturhus finns många lokaler som passar för olika kulturevenemang. Samarbete brukar vara ett lyckat koncept när man ska driva projekt, men Katharina är en riktig ensamvarg.

- Jag arbetar gärna själv och det blir såklart mycket jobb vissa perioder, men jag är bra på att planera och organisera, och det är ju så himla roligt! Jag har också mycket god hjälp av vaktmästare, tekniker, musiker, musiklärare, skapandepedagoger och bibliotekarier när det är nya projekt på gång.

 

Fotograf: Josefine Zetterlund