Anita McAllister tipsar

Vi bad medlemmar från vårt Kunskapsråd att tipsa om sina bästa tips på litteratur om barn och sång.

Här presenterar lektor och logoped Anita McAllister två artiklar av professor Graham Welch om sångens positiva effekter.

The Benefits of Singing for Children (2012) Music development

Av: Graham Welch
Här hittar du publikationen

Singing and Social Identity in Young Children

Av: Papageorgi I, Saunders J, Himonides E, Welch. GF
Här hittar du publikationen

Anita McAllister:

I den första artikeln beskrivs den sångliga utveckling hos barn som fått särskild sångundervisning (deltagit i projektet Sing Up). De låg upp till tre år före jämnåriga som inte fått motsvarande sångundervisning. Sång har uppenbara effekter på andning, fonation och lyssnande. Sång innebär också effekter på neurologisk och motorisk utveckling. 

“Elever med en mer positiv sånglig identitet rapporterade mer positiv attityd till sång, hade bättre självkänsla och var bättre socialt integrerade. ”

I den andra artikeln refereras projektet Sing Up och deras resultat kopplat till självkänsla och identitet. Totalt deltog över 700 barn mellan 5 och 8 år i undersökningen. Barnens sångförmåga bedömdes. Med stöd från någon vuxen fick de också skatta sin sociala identitet både generellt och kopplat till sång.

Data från barnen i Sing Up jämfördes med data från barn som inte deltog i projektet. Teman kring attityder till sång, sånglig identitet och uppfattning om sig själv utkristalliserades. Barnen kunde delas in beroende på om de hade en positiv sånglig identitet, mindre positiv, eller att deras sångliga identitet var under utveckling. Elever med en mer positiv sånglig identitet rapporterade mer positiv attityd till sång, hade bättre självkänsla och var bättre socialt integrerade.  

Anita McAllister

Lektor, logoped och docent vid Karolinska Institutet. Docent i logopedi vid Linköpings universitet 2008 och överflyttad till KI 2014.  Logoped sedan 1985, disputerade vid KI 1997 inom området röstfunktion och röstproblem hos barn.

Kliniskt arbete har huvudsakligen inriktats på utredning och behandling av barn med röst-, tal- och oralmotoriska avvikelser.

Även intresserad av pedagogisk utveckling och interprofessionellt lärande (IPL). Medverkat i vidareutvecklingen av ett internetbaserat verktyg för logopedstudenter, PUMA och i utvecklingen av en interprofessionell dag för alla studenter på KI.

Forskning

Min forskningen är inriktad på två områden, dels utredning och bedömningskriterier för barn med olika art och grad av sensomotoriska talsvårigheter och taldyspraxi och dels röstfunktion och röstproblem hos barn relaterat till individuella faktorer och miljöpåverkan.