Gunnel Fagius tipsar

Vi bad medlemmar från vårt Kunskapsråd att tipsa om sina bästa tips på litteratur om barn och sång.

Här presenterar musikpedagogen Gunnel Fagius boken Våra glada visor klinga. Skolradions sångstunder 1934-1969

Våra glada visor klinga. Skolradions sångstunder 1934-1969 

Av: Boel Lindberg, Arkiv förlag/Stiftelsen Etermedierna i Sverige. Nr 6. 2002 
Här hittar du boken.

 

Gunnel Fagius:

Boel Lindbergs bok Våra glada visor klinga är i första hand en redogörelse för Radiotjänsts ambition att bidra till att uppmärksamma sångundervisningen i skolan. Boken är skriven inom ramen för ett forskningsprojekt med målsättningen att teckna sambanden mellan utbildningsprogram och förändringar i välfärds- och utbildningspolitiken. Utbildningsradion tog detta initiativ 1997. 

Radiomediet var nytt sedan 1925 och det var en fantastisk tanke att få möjlighet att nå ut till hela landet med en kvalificerad sångundervisning och en gemensam repertoar. Tillgången på utbildade sång/musiklärare var otillräcklig. Sång var ett obligatoriskt ämne och sångundervisningen beskrevs som katastrofal på många håll. Skolradions sångstunder upprätthöll sin verksamhet i nära fyra decennier och förändrades hela tiden med repertoar, sångsätt och metoder. Nya textförfattare och sångkompositörer moderniserade kontinuerligt den svenska skolsången. I skolradion drevs linjen att alla barn kan sjunga och tidigt lära sig spela på instrument. 

“Skolradions sångstunder upprätthöll sin verksamhet i nära fyra decennier och förändrades hela tiden med repertoar, sångsätt och metoder. ”

Radiotjänst tryckte upp sånghäften med såväl text som noter, som varje elev hade tillgång till i sitt klassrum. Därmed underlättades sångundervisningen för den lärare som själv inte kunde leda den. 

För den som arbetar med barns sång idag är denna historiska forskningsrapport om 1900-talets pedagogiska arbete för barns sångvanor av betydelse.  Hur går vi till väga idag för att nå ut till alla skolbarn? Situationen är helt annorlunda i det nya århundradet med det mediebrus som omger oss. Men att ha en historisk bild av musikpedagogiskt arbete är en tillgång för insikter och metodiskt tänkande. 


Här hittar du boken.

Här hittar du Kunskapsrådets samlade litteraturtips.

Gunnel Fagius

Född 1946, är musikpedagog och musiker med inriktning på barn och sång. Fagius är utbildad musiklärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, har kantorsexamen, är fil. mag. i musikvetenskap och har gett ut läromedel om barn och sång (Barn i kör och Barn och sång). Hon har sedan 1970-talet i flera år verkat som musiklärare och körledare, då hon även haft särskilda musikklasser.

År 2014 tilldelades hon Kungl. Musikaliska Akademiens främsta utmärkelse Medaljen för Tonkonstens Främjande.