Ett bra framförande bygger på att eleverna artikulerar tydligt och lyssnar på varandra så att sången blir en historia som berättas tillsammans. Det bidrar till att publiken hör vad som sjungs och kan ta in textens budskap. Här följer tre övningar där ni får träna just på det.

KLASSRUMSÖVNING

Gummimunnar – förmedla texten så att alla hör 

Syfte
Att lära sig artikulera väl så att texten når fram till publiken.  

Tidsåtgång
Några minuter åt gången. 

Förberedelser
Hörlurar och bomull. 

Instruktion

Övningen genomförs i tre delar. Ta stöd i Annas instruktioner i filmen. Välj ut en fras som är svårtextad, till exempel “Drömmar med vingesus, under oss sia”, och tillämpa följande tre metoder. Glöm inte att lära ut ordet artikulation, och vad det betyder. 

  1. Sätt på er ”gummimunnarna” – forma munnen så att den ömsom blir jättestor och jättebred, ömsom trutande och pytteliten. Påminn om att gamla farmor kanske sitter längst bak i salen vid luciaframträdandet – hon har jättedålig hörsel, men också hon ska kunna höra varje ord som sjungs.  

  2. Sätt på dig stora hörlurar eller knöla in en massa bomull i öronen – riktigt så det står ut: det visuella är viktigt! Sätt dig så långt bort som det går från eleverna som ska sjunga: avståndet är viktigt! Begär att du ska höra vartenda ord de sjunger. OBS! Berätta också om skillnaden på att sjunga starkt och att skrika, det vill säga att det inte hjälper att sjunga starkt för att alla ska höra texten, om man inte artikulerar. 

  3. Jobba med att verkligen berätta en historia med texten. För att vara trovärdig behöver alla ha en stadig och rak hållning, andas in ordentligt innan de börjar sjunga, och använda gummimunnarna – går det fint att berätta en historia. 

Klassrumsövning för utskrift
Foto: Jonas Gjertsson
KLASSRUMSÖVNING

Trolltonen – att hitta en gemensam ton 

Syfte
Att träna eleverna i att lyssna på varandra och sjunga på samma ton, vilket stärker känslan av samklang och gör unison sång tryggare.

Tidsåtgång
10–15 minuter.

Förberedelser:
Ingen utrustning behövs. Du kan välja ton helt fritt och starta tonen med din röst, piano/pianoapp, gitarr eller stämgaffel.  

Instruktion

Starta med en hummande ton: Du börjar med att sjunga eller humma en enkel, bekväm ton på ”mmm”. Eleverna härmar och försöker hitta samma ton. Uppmuntra dem att lyssna på varandra. 

Lyssna in gruppen: Be eleverna blunda och ”lyssna in varandras röster” tills de hör att alla sjunger samma ton. När gruppen hittat samklang: ge en liten signal (till exempel höj handen) och låt dem hålla tonen tillsammans i några sekunder. 

Byt till nya toner: Visa med handtecken, upp eller ner i höjd och låt eleverna följa med. Gör det som en ”tonresa” där hela gruppen flyttar sig samtidigt. 

Avsluta med en kort sångfras: Välj en enkel fras ur en luciasång (till exempel första raden i Sankta Lucia). Sjung den tillsammans, med fokus på att starta på samma ton. 

I övningspdf:en finns förslag på variationer till den här övningen!

Klassrumsövning för utskrift
Foto: Daniela Nyström
KLASSRUMSÖVNING

Text-memory

Syfte
Träna texter till sångerna på olika sätt. 

Tidsåtgång
5–20 min.

Förberedelser
Ta fram textunderlag på några av de sånger ni ska sjunga. Förbered genom att skriva upp en strof på tavlan (eller annat ställa där det går att sudda eller ta bort). 

Instruktion
Skriv upp versen på tavlan (antingen med ord, eller med bilder/symboler.  

  1. Sjung igenom tillsammans med eleverna.  

  2. Sudda ut ett ord/bild på varje rad. Kommer barnen ihåg?  

  3. Nästa gång suddar du ut 3, 5, 10 osv ord. Kommer de fortfarande ihåg?   

Jättekul lek och ni repeterar som bara den under tiden! 

Klassrumsövning för utskrift