Med sångens hjälp

Sjungande barns projektledare Ulrika Lind funderar över varför kulturen, märkligt nog i just den här tiden när vi behöver den som bäst, är en så lågt nyttjad samhällsresurs. 

Sjungande barn vill ge hopp

Alla tider har sina utmaningar. I vår tid växer den psykiska ohälsan bland barn och unga, det är oroligheter i världen och jorden vi bor på behöver vårdas. Hur hittar vi hopp och kraft att ta hand om oss själva och varandra mitt i allt detta så att tillvaron inte förlorar sin mening? Sången är en betydande del av lösningen. Sjungande barn vill inge hopp och blickar framåt med tillförsikt.

I Sjungande barns nätverk sker en mängd klingande aktiviteter. Sången som uttryck bär traditioner, kulturarv och minnen, och nya sånger tar form när vi speglar vår samtid genom musik. Gemensam sång är viktigt för att vi skall förstå vilka vi är som människor och hur vi kan relatera till varandra som individer, i grupp och som folk.

Att vara med i kulturella och kreativa sammanhang ger fokus, välmående, självförtroende och gemenskap. Sång, liksom musik, konst och kultur, ger positiva effekter för de barn som får möjlighet att delta. En röst som bär, en hand som leder vägen och ett skapande tillsammans gör oss till trygga individer.

Kultur är inte bara något vi gör. Kultur förändrar oss som människor och hjälper oss hantera vardagen. Trots detta är kulturen i vår tid en lågt nyttjad samhällsresurs.

”När jag sjunger så känner jag mig lugn och inte så stressad som ibland.”

/Hozan

”När jag sjunger så känner jag mig lugn och inte så stressad som ibland.” säger Hozan som går i Runnerydsskolan i Nässjö. Han sätter fingret på det som forskningen också visar, att sång är en väg till hälsa, fysisk och psykisk, men även existentiell – vi kommer närmare harmoni, mening och förundran. Stanna gärna en stund vid det - att förundras, vem vill inte det!

Under 2024 sätter Sjungande barn fokus på barns och ungas identitetsskapande genom sång och dans, något som positivt kan påverka självkänsla och psykisk hälsa och så jobbar vi fram mot en lansering av ”Guide till sång i skolan” där barnen själva visar vägen till metodik. Men framför allt hoppas vi kunna inspirera till mer av gemensam sång och dans i klassrum, i körsalar, i vardagsrum och kök och i skogar och parker där vi inte är begränsade av väggar och tak. Låt sången klinga fri!

Möjligheterna är stora. Kultur och estetik omfamnar oss människor och våra sammanhang. Att göra plats för kultur är inte bort ifrån något annat; som ett duggregn fuktar kulturen stilla och ger liv, sipprar ner och berikar allt det vi håller på med. Ibland faller den som snö, då kan det dröja en stund innan den smälter och vi känner dess effekt. När vi sjunger och spelar tillsammans omvandlas våra klanger till en lång, varm kram och tonerna bär oss vidare i livet, med mål och med mening, och ingjuter hopp.

Ulrika Lind, projektledare Sjungande barn

foto: Christopher Schauz och Anna Tärnhuvud