Lättade restriktioner, rundabordssamtal och vad är egentligen “community singing”?

Nyhetsbrev 6, september 2021

Tillsammans med resten av kultursverige har Sjungande barn startat upp hösten med glädjande besked om lyfta restriktioner. Den första september gick Sveriges Körförbund, tillsammans med Folkhälsomyndigheten, ut med nyheten om hävda restriktioner för körsången och nu väntar och längtar vi till den 29 september! Hör ett inslag i Kulturnytt med Karin Eklundh, Sveriges Körförbunds Förbundsdirektör här.

Även om pandemin ännu inte är över så ser vi fram emot att kunna ses i verkliga livet. Sjungande barn planerar för både rundabordssamtal och nätverksträffar, så håll utkik på vår hemsida och våra sociala medier!

I detta nyhetsbrev tar vi en titt på framtida projekt och ser tillbaka på vad som har hänt den senaste tiden. Dessutom har Sjungande barn fått ett tillskott till projektteamet! Med hopp om en ljusare framtid önskar vi er trevlig läsning! 

Foto: Justyna Krzyzanowska

Foto: Justyna Krzyzanowska

Vi hälsar Elisabeth Hellström varmt välkommen till Sjungande barn

Sjungande barn är glada över att få hälsa sångpedagog och musiklärare Elisabeth Hellström varmt välkommen som ny projektsamordnare. Elisabeth besitter stor sakkunskap, erfarenhet och ett brett nätverk runt om i landet - hon är ett värdefullt tillskott till vårt team!

"Sjungande barn är ett viktigt initiativ för att uppmärksamma både de brister som finns vad gäller barns möjligheter till sång, och det fantastiska arbete som görs på många håll i Sverige. Jag är otroligt glad att vara en del av detta projekt och hoppas kunna bidra dels med min erfarenhet och kunskap som sångpedagog och musiklärare, dels med god organisations- och planeringsförmåga!"

Lär känna Elisabeth lite bättre och läs mer om hennes roll hos oss här.

Rundabordssamtal för Körsverige i höst

I samband med konferensen Sång & Språk i Kristianstad hösten 2019 anordnades rundabordssamtal med representanter från Sveriges olika körorganisationer, studieförbund, m.fl. där ämnet barn och sång behandlades. Nu följer Sjungande barn upp detta med att anordna ytterligare tre stycken rundabordssamtal. Det första samtalet äger rum den 15 november, därefter hålls ett samtal den 24 januari 2022 samt den 28 mars 2022.

Fokus för samtalen kommer dels att vara vad som kan göras i närtid för att förbättra förutsättningarna för barns sång, dels vad som behöver förändras på längre sikt inom utbildningarna för professioner som ska leda barn- och ungdomskörer. Håll utkik på Sjungande barns hemsida och sociala medier för mer information.

Har du frågor eller tankar du vill skicka med till de körorganisationer som arbetar för barns sång? Ta kontakt med oss!

susan-q-yin-2JIvboGLeho-unsplash.jpg

Barns sång i utbildning och kurslitteratur vid Sveriges högskolor och universitet

- En kartläggning i samarbete mellan Kungl. Musikaliska Akademien/Sjungande barn och UNGiKÖR

Tillsammans med UNGiKÖR kommer Sjungande barn att tillsätta en kartläggning av hur det ser ut på våra lärosäten i Sverige gällande utbildningar som berör sång med barn upp till c:a 10 års ålder. Kartläggningen genomförs i syfte att ta reda på: 

  • Vilka utbildningar som finns till förskolelärare, lågstadielärare (F-3, skolans yngre åldrar), musiklärare, sångpedagoger, körledare och kyrkomusiker. 

  • Vilka kurser inom dessa utbildningar som berör sång med yngre barn (även delkurser) och hur många poäng dessa kurser ger. 

  • Vilken kurslitteratur som används inom dessa kurser. 

  • Sammanställa allt ovanstående på ett tydligt, lättöverskådligt sätt. 

Målet är att, genom en för Sjungande barn-nätverket gemensam bild av utbildningsläget, kunna stärka det pedagogiska innehållet kring barns sång i lärarutbildningar samt körledar- och kyrkomusikerutbildningar. 

Vilka är dina erfarenheter gällande utbildning och kurslitteratur kring barns sång? Dela gärna med dig till oss!

Foto: Anna Tärnhuvud

Foto: Anna Tärnhuvud

Sjungande barn i samtal med Sveriges utsända kulturråd

I maj träffade Sjungande barn Sveriges av UD utsända kulturråd över länk, dessa verksamma i Bryssel, Washington DC, Moskva, Istanbul, Berlin, Peking, London och Paris. Mötet hölls i syfte att presentera 250-årsjubilerande Kungl. Musikaliska Akademien och dess verksamhet inklusive för svenskt musikliv betydande satsningar såsom Sjungande barn, Levande musikarv och Unga tankar om musik (UTOM).

För Sjungande barns del hoppas vi tillsammans med kulturråden komma i kontakt med samarbetsorganisationer i utlandet så att vi kan utbyta kunskap, forskning och erfarenheter kring barns sång, samt hämta hem inspiration till dig som medverkar i eller följer Sjungande barn; en online-föreläsningsserie planeras för detta ändamål under nästa år – håll gärna utkik efter den!

Har du själv internationella exempel eller kontakter som du tror kan bidra till att främja barns sång? Välkommen att ta kontakt med oss!

En hälsning från forskargruppen Sånghälsa i skolan

En viktig del av Sjungande barn är forskning på vetenskaplig grund. Forskargruppen Sånghälsa i skolan undersöker länken mellan musik och hälsa i skolan. Forskningen är viktig för att bygga kunskap kring kopplingen mellan musik, lärande och välbefinnande och för att förstärka sångens plats i den svenska skolan. Läs mer om Sånghälsa i skolan här.

Här kommer en hälsning från forskargruppen genom Pia Bygdéus, PhD, universitetslektor i musikpedagogik vid Linnéuniversitetet, forskningssekreterare vid KMA, (PI, forskningsledare för forskargruppen Sånghälsa i skolan):

“Under två fina augustidagar möjliggjordes ett fysiskt möte för forskargruppen Sånghälsa i skolan. Vi fick äntligen genomföra en kick-off (In Real Life!) naturnära, utomhus respektive inomhus. Både praktisk och teoretisk workshop tillät oss samtal på promenad och testövningar kopplade till daglig sångträning. Dessutom hade vi oavbrutet givande och intensiva planeringsdiskussioner tillsammans! Dessa arbetsdagar blev också en intensiv påminnelse om att viktiga saker händer när människor träffas och är fysiskt i samma ”rum”. Begrepp som meningsskapande och
meningserbjudande blir påtagliga och är oersättliga.

Denna hösttermin är forskargruppen i uppstart av att förbereda pilotstudie, genomför pilotintervju, där vi planerar och prövar inför kommande datainsamlingar. Sånghälsa i skolan hoppas få starta upp med datainsamling i början av 2022 och inför det har vi i september träffat aktiva musiklärare på lågstadiet för att samtala om barn och sång idag. Metodplanering och etikansökan går hand i hand och vi arbetar på med spänd förväntan, vill och vågar tänka framåt när Sverige alltmer öppnas upp efter en lång tid av pandemi.

Maria Isaacs leder sångklasser i “Community singing” i Los Angeles

“Sång, särskilt i grupp, berikar livet på jorden. Den helar, den läker, den lär barnen att lyssna på andra, att andas ordentligt, att använda och lita på sin egen röst men också att vara en del av en helhet och ett sammanhang.”

Så motiverar pedagogen Maria Isaacs sitt svar till varför det är viktigt att barns sång får ta mer plats i undervisningen. Maria arbetar med sång genom att leda klasser i “Community singing”, vilket innebär att man samlas för att sjunga under mindre formella former, där uppställningen ofta är i form av en cirkel. Även känt under namnet "sing-along"

Är du nyfiken och vill lära dig mer om “community singing”? Läs intervjun och se Marias porträtt här.

Foto: Kenneth RounaSång på förskolan växer!Nyligen anslöt regionerna Värmland och Örebro till det nationella samarbetsprojektet Rösträtt – sång på förskolan. Det betyder att ännu fler barn får möta professionella sång-coacher, och att fler pedagoger på förskolan får verktyg och fortbildning i hur man kan använda rätt röstläge för små barn så att de i sin tur kan hjälpa barnen att utveckla sin röst. Utvecklingsarbetet görs i två delar – utbildning av regionala sång-coacher och framtagande av ett digitalt verktyg för pedagoger.Projektdeltagare sedan tidigare är UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum (Skåne/Kronoberg), Kultur-Gävleborg, Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götalandsregionen med Körcentrum Väst, Musik Hallandia (Halland), Länsmusiken Stockholm, Musik Västernorrland, Musik i Blekinge, Länsmusiken Kalmar län, Västmanlandsmusiken, Norrbottensmusiken, Musik i Dalarna, GotlandsMusiken, Scenkonst Sörmland och Östgötamusiken.Sång på förskolan drivs inom  YAM Sweden – Regional Musik i Sveriges verksamhet för barn och unga – och samordnas av Unga Musik i Syd Utvecklingscentrum. Projektet stöds av Kulturrådet och är en del av rörelsen  Sjungande barn. Läs mer här. Det var allt för denna gång… Men du vet väl om att vi finns på både Facebook och Instagram? Där delar vi nyheter, tips, initiativ och berättar om aktörer vi vill uppmärksamma.

Foto: Kenneth Rouna

Sång på förskolan växer!

Nyligen anslöt regionerna Värmland och Örebro till det nationella samarbetsprojektet Rösträtt – sång på förskolan. Det betyder att ännu fler barn får möta professionella sång-coacher, och att fler pedagoger på förskolan får verktyg och fortbildning i hur man kan använda rätt röstläge för små barn så att de i sin tur kan hjälpa barnen att utveckla sin röst. Utvecklingsarbetet görs i två delar – utbildning av regionala sång-coacher och framtagande av ett digitalt verktyg för pedagoger.

Projektdeltagare sedan tidigare är UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum (Skåne/Kronoberg), Kultur-Gävleborg, Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götalandsregionen med Körcentrum Väst, Musik Hallandia (Halland), Länsmusiken Stockholm, Musik Västernorrland, Musik i Blekinge, Länsmusiken Kalmar län, Västmanlandsmusiken, Norrbottensmusiken, Musik i Dalarna, GotlandsMusiken, Scenkonst Sörmland och Östgötamusiken.

Sång på förskolan drivs inom  YAM Sweden – Regional Musik i Sveriges verksamhet för barn och unga – och samordnas av Unga Musik i Syd Utvecklingscentrum. Projektet stöds av Kulturrådet och är en del av rörelsen  Sjungande barn. Läs mer här.

 Det var allt för denna gång… 

Men du vet väl om att vi finns på både Facebook och Instagram?
Där delar vi nyheter, tips, initiativ och berättar om aktörer
vi vill uppmärksamma.