Pojkar behöver fler möjligheter att sjunga

En gång var Sverige ett framstående körland – kanske till och med världsledande. Många faktorer bidrog: Daglig sång i skolan, välutbildade lärare som, även i byskolor, gjorde att generationer av unga fick naturlig tillgång till röst och sång. 

Men tiderna förändrades. Någonstans på vägen började vi tappa de sjungande barnen, både pojkar och flickor, skriver Svenska kyrkans gosskörsförening (SKGF).

I dag höjs varnande röster kring den nedåtgående trenden av sjungande barn – den har nämligen fortsatt. Nationella satsningar görs, bland annat av Kungl. Musikaliska Akademien. Men vi nås även av oroande förslag på förändringar och hot om nedläggning av musikklasser, till exempel i Linköping. ”Redan innan beslutet om förändringar i timplanen trätt i kraft, hotas flera av landets musikklasser av nedläggning. Andra av nedskärningar i musikämnet.” skriver Anna-Karin Annmo, mångårig musikklasslärare, kyrkomusiker och utsedd till Årets barn- och ungdomskörledare 2021.

”Det är anmärkningsvärt att beslutsfattare inte tar del av forskning eller lyssnar till Kungl. Musikaliska Akademien, som just nu genomför den viktigaste insatsen för barnsång någonsin i landet. Svensk skola väljer att inte lyssna utan att gå tvärtemot” fortsätter Anna-Karin Annmo.

Svenska kyrkans gosskörsförening uppmanar beslutsfattare, både lokalt och nationellt, att lyssna till Musikaliska Akademien, till forskning och experter och företrädare för landets kör- och musikliv.

Läs hela artikeln här.

Vad kan vi göra?

Förutom de förslag på viktiga åtgärder (och brandkårsutryckningar) som artikelförfattarna delar så kan manliga förebilder vara bidragande till att pojkar ska våga och vilja delta i sång i skolan. ‘

Sjungande barn vill inspirera och stärka fler lärare att sjunga med barnen. Den 15 augusti 2023 arrangerar vi en fortbildningsdag om barns sång riktad till lärare/arbetslag F-3. Många har anmält sig, dock få män. Du som vill vara den förebilden (oavsett kön) är varmt välkommen att delta i vår kostnadsfria fortbildningsdag.

Läs mer här.

Forskaren Linn Hentschel är övertygad om att en trygg miljö där allas röster får vara i förändring är en av lösningarna för att alla ska våga sjunga, och betonar vikten av att bryta negativa könsmönster som påverkar pojkars val att sjunga eller inte. Här krävs det fortbildning, menar Hentschel, som även ställer sig frågande till att man har tagit bort ”gemensam sång” i läroplanen, Lgr22. Hon anser att den gemensamma sången kan bidra till att tonåringar utvecklas både som individer och tillsammans.

Läs hela intervjun med Linn Hentschel från Vi Lärare här.

Ta del av verktyg för sång med barn här.