Böcker & andra publikationer

Nedan hittar du tips och rekommendationer på böcker, studier, guider och andra publikationer.
Har du tips på publikationer och böcker som borde finnas med? Kontakta oss!

Sångens demokrati: En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund

Studie. Ann Ekberg, Karlstads universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Institutionen för pedagogiska studier (2022)

Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. 

Baserat på svaren från informanterna kan en se att förskollärare arbetar med inkludering och demokrati i sångstunden genom exempelvis en gemensam sångkanon, tecken som stöd och ett genustänk i sångtexterna. Sångstund, som planerade sångaktivitet, finns i någon form på alla informanters förskolor. Sångpåsar, med ett normativt innehåll, används generellt av förskollärarna.

Studiens resultatet pekar på att förskollärare behöver reflektera över den pedagogiska möjlighet sångstunden innebär när det gäller demokrati och inkludering. Behovet av att reflektera över barnens röstomfång och om sångtexternas innehåll möjliggör för alla barn att kunna identifiera sig i sångerna. Det är viktigt för det demokratiska uppdraget i förskolan att erkänna den kulturella, sociala och fysiska mångfalden i dagens samhälle.

Slutsatsen är att förskollärare delvis arbetar varierat med demokratiuppdraget, men att en kompetenshöjning avseende musikaliska kunskaper behövs för att möta demokratiuppdraget i sångstunden. 

Rösträtt - musik på barns villkor

Rösträtt handlar om barns rätt till musik på barns villkor och att få göra sin röst hörd – på många olika sätt. Att använda sin röst kräver att man kan sjunga ut, med självförtroende och på den egna röstens villkor.

I boken behandlas områden som barnrösten i förhållande till vuxenrösten, barns delaktighet och inflytande och hur förskolans sångsamling kan utvecklas till en inkluderande och skapande musikstund. Här finns konkreta tips om hur man kan leka med rösten och våga sjunga – både som vuxen och barn. Boken innehåller även mängder av rytmikinspirerade lekar och aktiviteter.

Rösträtt riktar sig till dig som arbetar med barn och musik i förskola, kulturskola eller andra sammanhang där man musicerar med barn. Boken Rösträtt är sprungen ur projektet med samma namn som genomfördes 2011–2014 i ett samarbete mellan Malmö högskola, UNGiKÖR och Rörelsen Gatans Röst & Ansikte med stöd av Allmänna arvsfonden.


Uppsjungningsböcker “Sing with me now”

Sångpedagogen Anna Hiltunen har med sin breda erfarenhet av arbete med sång inom bland annat grundskola och kulturskola skrivit sex olika uppsjungningsböcker för barn i utspridda åldrar. Boken “Sing with me now 4” innehåller sångpedagogiskt material för barn i årskurs f-3, med fokus på rösten kopplad till gestaltning av texten/rörelser, istället för stämsång.

Boken innehåller 20 stycken nya uppsjungnings- och uppvärmningsövningar. Varje övning har en melodi och ackord utskrivet i alla höjningar och inför varje övning finns det en inledande sångpedagogisk text med tips och råd.

Texterna bygger på positivitet där barnen får sjunga om allas lika värde. Böckerna används av kyrkomusiker, sångpedagoger och körledare runt om i Sverige.

Beställ ett exemplar genom att kontakta Anna Hiltunen på annakhiltunen@gmail.com.


Kom till sångbäcken. Sånger och sånglekar från Waldorflekskolor

Av Hélène Bohman Blomqvist. En sångsamling för barn upp till 9 år. Boken innehåller en blandning av traditionella barnvisor och sånger/sånglekar som komponerats i waldorfsammanhang. Sångerna följer dagsrytmen och årsloppet. I förskolan sjunger vi varje dag: på morgonen, vid berättarstunden, till måltider, vid danslekar, under dockspel, vid årstidsfester och göromål ute, t ex hugga ved och gå i skogen. Samlingens röda tråd är det sinnligt upplevbara, det levande! Boken riktar sig både till alla pedagoger och föräldrar som vill sjunga med sina barn.


Med fokus på körsång i musik-undervisning: en studie av musiklärares interaktion med kör i musikklass

Studie. Ingrid Risberg, Kungl. Musikhögskolan, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle.(2014, master)

Den hr studien är andra delen i en undersökning om musikklasser med fokus på körsång i årskurs 4-9 i grundskolan. I den första delen fokuserades elevers egna beskrivningar av sångrösten och hur de gör när de sjunger (Risberg, 2012). I denna andra, avslutande del gör Ingrid en djupanalys av ett tidsmässigt begränsat datamaterial där musiklärarnas undervisning står i centrum för analysen.


Variation och samstämmighet: en studie om hur elever i musikklasser med körinriktning beskriver sång och sin egen röst

Studie. Ingrid Risberg, Kungl. Musikhögskolan, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle.(2012, magister)

Elever i musikklasser med körinriktning i grundskolan ingår i en lokalt situerad musikkultur som är formad av traditioner med rötter i förra seklets första hälft. I denna tradition har konventioner om sång med barn utvecklats. Undervisning i musikklasser sker i stora grupper men den enskilda eleven internaliserar kunskapen om att sjunga individuellt. Varje elev bidrar med sitt individuella kunnande i musicerande tillsammans med andra. Studiens syfte var därför att belysa enskilda elevers lärande om att sjunga. Deltagarna i studien var musiklärare och elever i en årskurs fyra och en årskurs fem i musikklasser med körinriktning. Data samlades in genom observation och videodokumentation av en körlektion i respektive klass och genom enskilda intervjuer med åtta elever. Data analyserades ur ett kulturpsykologiskt perspektiv med fokus på kulturella redskap. Betydelsen av den individuella musikkulturella inramningens synliggjordes liksom elevernas strävan efter kvalitet. Samstämmighet visade sig mellan elevernas beskrivningar av förutsättningar för lärande, där den viktigaste faktorn som eleverna lyfte fram var möjligheten att få sjunga i ett, för eleven, bekvämt sångläge. Ett övergripande mönster i resultaten var att elever uppmärksammar de kulturella verktyg som distribueras i undervisningen med stor variation.


Lärarhandledning till Rösträtt - Sång på förskolan

Unga Musik i Syd, den regionala musikinstitutionen i Musik i Syds barn- och ungaverksamhet har inom ramen för sitt projekt Rösträtt - Sång på förskolan tagit fram en lärarhandledning. Att bruka sin röst kräver att man kan sjunga ut. med självförtroende och på den egna röstens villkor. Projektet ger förskolor möjlighet att investera i kunskap, idéer och material som kan inspirera till att sjunga mera i den dagliga förskoleverksamheten, utifrån barnens egna tonarter och stämband.

Lärarhandledningen innehåller flera tips och övningar som ska kunna hjälpa lärare att fortsätta arbeta med sång, musik och rytmik på förskolan.


Gehrmans musikförlag bjuder på ett stort utbud av barnrepertoar 

Ett av de ledande musikförlagen i Norden, Gehrmans musikförlag, bjuder på ett stort utbud av utgåvor som uppmuntrar till barns sjungande på barns villkor. Utgåvorna är både för blivande lärare och för dig som redan arbetar med barn i förskola, skola, kulturskola eller kyrka/trossamfund eller i annan regi. Du hittar även ett stort utbud av populära och inspirerande sångböcker för alla som vill sjunga. Det finns även en del nyproducerade barnsånger.  


Argumentationsguide för Sjungande barn

Är du verksam inom Svenska kyrkan, eller leder du eller sjunger i kör i annan regi och behöver du hjälp att hitta argument som talar för en satsning på barns sång? Sveriges Kyrkosångsförbund har satt ihop en argumentationsguide som kan hjälpa dig att främja barns och ungdomars sång.

Barn- och ungdomskörer är centrala för fortsatt livaktiga församlingar i Svenska kyrkan, för att hålla sången levande i kyrka och samhälle och för att människor ska må bra. På andra håll känner sig musiker ensamma i sitt engagemang och kan ha svårt att få gehör för att resurser behövs för denna viktiga verksamhet. Argumentationsguiden kan hjälpa de som känner sig ensamma att styrka sina argument till varför vi behöver fokusera på och prioritera barns sång.


Killar i kör – att skapa sångmiljöer för pojkar, tonårskillar och unga män

I boken “Killar i kör - att skapa sångmiljöer för pojkar, tonårskillar och unga män” diskuteras pojkars frånvaro och hur det ofta kan vara svårt att intressera pojkar till körsång. I boken diskuterar författaren Joakim Olsson Kruse, hur idrottsrörelserna lyckas samla killars oerhörda kraft och potential framgångsrikt, i laganda, gemenskap, växande, satsande och glädje.
Detsamma kan gälla för körsången!

I den omfångsrika boken på 400 sidor samlar Joakim Olsson Kruse många års erfarenheter och tankar kring att skapa körmiljöer där killar i alla åldrar inte bara finner en plats utan också trivs, utvecklas, växer och stannar.

Boken tar upp frågan om hur vägen från sprallig 6-åring i minikören till musikalisk kapacitet och förebild i kören och organisationen kan se ut. Den belyser även frågor som: Hur rekryterar vi? Hur behåller vi sångare? Hur tampas vi med de struliga killarna? Hur är vi som ledare? Vågar vi ställa krav? Tillåts vi ställa krav? Ska killarna sjunga i målbrottet? Vill barn verkligen sjunga klassisk musik? Och är det ens tidsenligt att killar och tjejer sjunger i olika körer?


Att sjunga med barn: Tar pedagoger i förskolan hänsyn till barns röstomfång?

Studie. Lina Blomqvist, Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Syftet med denna studie är att ta reda på hur stor kunskap förskollärare har om barns röster och huruvida de i praktiken tar hänsyn till barns fysiska begränsningar när det gäller röstomfång vid sångstunder i förskolan. Resultaten som framkommit visar att pedagogerna teoretiskt under sin utbildning fått kunskaper om att barns röster har ett begränsat röstomfång och behöver sjunga i högre lägen än vuxna. I praktiken var det dock ingen av pedagogerna som anpassade sångsamlingen till dessa tonområden.

En slutsats som dragits i och med denna studie är att det saknas verktyg för pedagoger att hitta rätt tonomfång vid sång med barn, om vederbörande saknar musikinstrument eller annan indikator som visar i vilket tonomfång sången bör sjungas. Musikteoretisk kunskap i relation till barns röster skulle också kunna finnas med på den utvecklingspotentiella önskelistan för pedagoger som sjunger med barn. Lina Blomqvists hemsida