Sjungande barn i en kyrka gör tummen upp.

Vi lyfter fram barnsång på agendan!

Lördagen den 5 mars samlades representanter från Finland, Norge och Sverige i ett seminarium om barn och sång.

Barn och sång - en framtidsdiskussion

Dagen bjöd på inspirerande utbyten av erfarenheter, problemlösning och goda exempel. Här kunde Sjungande barn berätta om det viktiga svenska arbetet vi driver tillsammans med er för att ge barnrösten större utrymme och status på scener och musikinstitutioner. 

Representanter från de medverkande nordiska länderna presenterade flera goda exempel som vi på Sjungande barn inspirerades av. Här följer ett urval:

  • Från Finland rapporterades om flerspråkiga skolkörer (svenska och finska), konst- och musikutbildningsdagar, mentorsprojekt, nya läromedel och Skolmusik-samlingar med 10 000 barn. Läs om DUNK och Kör i skolan här.

  • Från Norge rapporterades om hur Musikk i Skolen bidrar till både ämnesvis, social och kulturell skolutveckling över hela landet genom bland annat Sjungande skola, Sångbanken och Sångdagen, även hur eleverna själva leder sångaktiviteter.

  • Från Nordbusang: sammanslutning av de nordiska ländernas körorganisationer för barn och ungdomar. Här lyftes möjligheterna till nordiskt repertoarsamarbete, och puffades för festival 17-21/5 2023 

  • Musik i Norden rapporterade om en helt färsk och mycket spännande forskningssammanställning gällande ”Effekten af musikudøvelse på børn, unge, ældre og samfund - en samling af 200 forskningsartikler”

  • Från Sverige rapporterade vi om den historiska satsning som Kungl. Musikaliska Akademien nu gör på barn genom Sjungande barn. Vidare om de breda samarbeten som görs i Sjungande barn med sikte mot ett Nationellt program för alla barns rätt till sin röst.

Utmaningar som Sjungande barn arbetar med och tog upp under seminariet var:

  • Vad innebär barns delaktighet och hur den kan öka?

  • Hur tryggar vi stöd, förutsättningar och kunskapsförsörjning för pedagoger och körledare i förskola, skola och kulturskola?

  • Hur stärker vi samarbete mellan skola och trossamfund – musik vid högtider samt barnens rätt till andlig utveckling och existentiell hälsa genom musik?

  • Fler timmar och mer kunskap måste läggas på barnrösten vid högre utbildning till lärare och körledare – hur kommer vi dit?

  • Forskning och utveckling – mycket vetenskapligt stöd finns som inte används, och mycket finns fortsatt att utforska. Hur skapar vi fler tvärvetenskapliga forskningssamarbeten?

  • Vård och omsorg – barn som går i särskola, barn med talsvårigheter, barn i socialstödda dagverksamheter eller barn med obotlig sjukdom som vårdas hemma eller på sjukhus behöver särskilda insatser. Hur kan personal som möter dessa barn ta del av sångens positiva effekter?

  • Politiskt påverkansarbete – sång är en nyckel till så mycket av positiv samhällsutveckling och skolan är traditionsbärare likväl som en mångkulturell mötesplats med respekt för alla barn. Hur får vi upp frågan på den politiska agendan på alla nivåer, och hur följer vi upp?

  • Lokal samverkan – här finns goda exempel med barnen i centrum som politiken behöver se – sången är musikens fotboll, rösten är det instrument vi alla bär på som en lättillgänglig fritidsaktivitet.

De medverkande organisationerna samlas till ett gemensamt utlåtande under våren om vikten av att satsa på barns sång för ett hållbart samhälle, och träffas igen i höst i Stockholm för att konkretisera samarbetsprojekt.