Rösträtt – sång på förskolan
Rösträtt – sång på förskolan är en nationell satsning för att stärka sången i förskolan och inspirera personal och barn att sjunga mer i den dagliga förskoleverksamheten samt ge verktyg för röst- och sångmetodik.
Foto: Kennet Ruona
Rösträtt står för två saker:
Att använda sin röst på rätt sätt för att tala och sjunga samt rätten att använda sin demokratiska röst för inflytande och delaktighet. Alla barn ska få möjlighet att sjunga efter sina fysiska förutsättningar och utveckla sina röster och sin musikalitet.
Genom Rösträtt – sång på förskolan ges förskolor möjlighet att investera i kunskap, idéer och material som kan inspirera till att sjunga mera i den dagliga verksamheten, utifrån barnens tonlägen och stämband.
Projektets utvecklingsarbete sker i två delar:
Rösträtt
Rösträtt – att utbilda regionala sång-coacher som gör utåtriktade aktiviteter med fokus på förskolan. Att bruka sin röst kräver att man kan sjunga ut, med självförtroende och på den egna röstens villkor.
Digitala verktyg
Digitala verktyg – pedagogernas hjälp i den dagliga verksamheten. Här ska finnas sånger, sångtips, uppsjungningsövningar och ”röstkollen”, ett verktyg där pedagogerna på ett lustfyllt sätt kan se i vilket röstläge de befinner sig i när de sjunger.
Pedagoger på förskolan ska få verktyg och fortbildning i hur man kan använda rätt röstläge för små barn och kunna hjälpa barnen att utveckla sin röst.
Hur är Rösträtt – sång på förskolan en del av Sjungande barn?
Projektet är en del av rörelsen Sjungande barn men projektleds och samordnas av Unga Musik i Syd Utvecklingscentrum för YAM Sweden (Regional Musik Sveriges verksamhet för barn och unga). Samtliga av Sveriges 21 regioner är anslutna genom sina respektive regionala musikinstitutioner som arbetar tillsammans för att göra en genomgripande insats för sång på små barns villkor. Projektet stöds under tre år av Kulturrådet men är långsiktigt.
Insatserna samverkar bl a på följande sätt:
Synliggöra barns rättigheter – alla barn från förskolan och uppåt har rätt till att delta i kulturlivet. FNs konvention om barnets rättigheter, Barnkonventionen, har bidragit till att synliggöra barn som självständiga individer. Genom att lära känna sin egna sångröst kan ett barn stärka flera sidor av sig själv som person; sången och rösten kan ge förutsättningar för att förverkliga ett barns rätt till hälsa- och utveckling (Art 6), utbildning (Art 28), uttryck och yttrandefrihet (Art 12 och 13) samt kultur och fritid (Art 31).
Olika målgrupper – Rösträtt involverar förskolans barn och pedagoger medan Sjungande barn fokuserar sina insatser på de lärare som, när förskolebarnen börjar skolan, ska fortsätta att förvalta och vidareutveckla barns röster och sångkunskaper. Det ger en hållbarhet i arbetet för att ge barnen rätt förutsättningar för sång.
Lärarutbildningarna – genom att visa på hur de olika satsningarna på barn i olika åldrar hänger samman ger det kraft till att förstärka kunskapen om barnrösten i lärarutbildningarna, både sett till litteratur/verktyg och praktik.
Förskola/skola och musikliv – båda satsningar riktas till skola/förskola, men resultaten kommer även att kunna användas även av det musikliv som sker på fritiden (sångverksamhet för små barn, körer, kulturskola, församlingar osv.).
Forskning – genom samverkan med forskare som studerar olika aspekter av barns sång stärker vi kunskapen om effekterna av barns sång nationellt (hos kommunledning, politiken, skolledning osv. inom offentlig såväl som privat sektor) samt knyter an till internationell forskning genom Sjungande barns kunskapsråd.
Mångfald – genom ett representativt urval av sånger som tas fram för förskolan samt de repertoarområden som Sjungande barn verkar i främjar vi inkludering med sången som uttryck, oavsett kulturell bakgrund eller funktion.
Medverkande
Deltar i Rösträtt – sång på förskolan gör:
Förvaltningen för kulturutveckling Västra Götalandsregionen med Körcentrum Väst
GotlandsMusiken
Jämtland Estrad Norr
Kalmar län
Kultur-Gävleborg
Region Stockholm
Musik Hallandia
Musik i Blekinge
Smålands Musik & Teater
Musik i Dalarna
Musik i Uppland
Musik Västernorrland
Norrbottensmusiken
Körcentrum Nord och Norrbottensmusiken
Norrlandsoperan
Scenkonst Sörmland
UNGA Musik i Syd Utvecklingscentrum (Skåne/Kronoberg)
Västmanlandsmusiken
Wermland Opera
Örebro konserthus
Östgötamusiken
Kom i kontakt med Rösträtt – sång på förskolan
Vill du komma i kontakt med Rösträtt – sång på förskolan? Sök upp din regionala musikinstitution (se medverkande) eller UNGA Musik i Syd som samordnar insatserna:
Anna-Carin Fogelqvist
Projektledare utvecklingscentrum UNGA Musik i Syd, nationell projektledare Rösträtt – sång på förskolan
0705-92 52 01
Anna-Carin.Fogelqvist@musikisyd.se
—
Karin Kullendorff
Producent UNGA Musik i Syd, kommunikatör Rösträtt – sång på förskolan
0723-02 20 58
Karin.Kullendorff@musikisyd.se
—
Charlotta Blom
Verksamhetschef UNGA Musik i Syd
0702-75 85 84
charlotta.blom@musikisyd.se
—