Rundabordssamtal med körsverige, del två

Medverkande: Karin Eklundh, förbundsdirektör Sveriges körförbund, Lena Ekman Frisk, Malmö musikhögskola, Gunnel Fagius, körforskare m.m. Elisabeth Hellström, projektsamordnare Sjungande barn, Ylva Holmberg, Malmö universitet, Britta Ingmarsdotter, Equimeniakyrkan, Lovisa Kronstrand Alinder, Sveriges kyrkosångsförbund, Susanna Lindmark, Körcentrum NORD, Ulrika Lind, projektledare Sjungande barn, Joakim Olsson Kruse, körledare Svenska kyrkan, Lotta Wilund, verksamhetsledare Ung i kör, Elisabeth von Waldstein, Katolska domkyrkoförsamlingen, Marit Zetterström, Körcentrum Väst, Kultur i Väst.

Vilka förändringar bör göras på längre sikt?

Vid det andra rundabordssamtalet med körsverige presenterades en kartläggning om läget för barn och sång vid Sveriges lärosäten, genomförd på initiativ av Sjungande barn och UNGiKÖR. Under en efterföljande diskussion ställdes frågorna: Vilka kompetensbehov finns i din verksamhet idag? Hur kan utbildningarna förändras för att möta behoven? 

Elisabeth Lutteman, FD, presenterade kartläggning. Iakttagelser från henne såväl som rundabordsdeltagarna sammanfattas här i korthet: 

  • Kursinnehåll och kursplaner ändras ofta och är därmed svåra att sammanställa och jämföra. 

  • På grund av förändringar i grund- och gymnasieskolans kursplaner, som träder i kraft under 2022, pågår också förändringar inom ämneslärarutbildningarna, vilket gör dessa svåra att överblicka i dagsläget. 

  • På universiteten har de teoretiska momenten stort fokus, medan praktiska moment får betydligt mindre tid. 

  • På musikhögskolorna är fokus inom de kartlagda utbildningarna riktat mot ungdomar och vuxna, inte barn. 

  • För många kurser finns behov av att gå igenom och uppdatera litteraturlistorna. 

  • Eftersom ämneslärarutbildningarna ger examen för åk 7-9 samt gymnasiet, men behörighet för hela grundskolan (åk 1-9), skulle det vara intressant att titta vidare på hur mycket tid i utbildningarna som läggs på undervisning om musicerande med yngre barn. 

Rundabordsdeltagarna är eniga om att tidsaspekten är ett problem. Ämnet barn och sång får för lite tid inom de kartlagda utbildningarna. Det påtalades att en orsak till detta kan vara att arbete med yngre barn har låg status. Återigen påtalades vikten av samarbete, t.ex. för att anordna fortbildning lokalt. Även samarbete mellan olika utbildningsaktörer är av vikt. 

Nödvändiga förändringar

  • Ökad tid för sång med barn samt barn- och ungdomskör inom utbildningarna. Det krävs för få poäng för att bli behörig musiklärare för åk 1-6. 

  • Lärosätena behöver uppmuntras att ge fortbildningskurser inom barn och sång för exempelvis förskolelärare och grundskolelärare. 

  • Musiklärares arbetsvillkor behöver förbättras för att locka fler sökande till utbildningarna. En god arbetsmiljö, både för lärare och elever, är också viktig för att eleverna ska få en positiv bild av sång. 

  • Statusen för de som arbetar med barn och sång behöver höjas! 

Du är också välkommen att delta i diskussionen. Har du goda exempel kring arbete med barnkör från där du bor och verkar, eller tankar om hur du tycker att förutsättningarna bör stärkas? Hör gärna av dig till oss!