Sång som nordisk kraft
Sjungande barns verksamhetsledare Ulrika Lind rapporterar om ett intensivt och stimulerande kulturmöte.
På den danska ön Mors möts varje år tusentals människor för att fira kulturens kraft. Kulturmødet bjuder på över 600 programpunkter, fri entré och en varm, demokratisk atmosfär. Här lyfts konsten, forskningen och samtalet – och i år stod sången i skolan i centrum. I en fullsatt panel delade Sjungande barn svenska erfarenheter om jämlikhet, kreativitet och ungt inflytande tillsammans med forskare, dirigenter och beslutsfattare från hela Norden.
Inspiration från Danmark
Danmark inspirerar: regeringen har avsatt 10 miljoner DKK för att stärka morgensang i skolorna, med syfte att ge resurser för instrument, sångböcker och kompetensutveckling. Ett morgensangskorps tillsattes, bestående av danska kända artister som åtar sig att besöka minst fem skolor under läsåret 2024/2025 att delta i morgensang som en inspirerande kickstart för skolorna.
Bakom mycket av detta arbete står Sangens Hus i Odense, ett nationellt center som förenar forskning, pedagogik och konstnärlig utveckling för att ge sången en självklar plats i samhället. Under ledning av tidigare kulturministern Elsebeth Gerner Nielsen planerar de nu Nordiskt sangsymposium 2026, där teman som sång i skolan, sång och hälsa samt sångens betydelse för gemenskap och resiliens ska sättas i fokus. En inspirerande modell för hur våra nordiska grannar långsiktigt stärker sångens roll – från förskola till professionella scener. Och det råder starkt fokus på att synliggöra forskning.
”I skolan får även de elever som annars står lite utanför en plats att höra till genom sången.”
Samarbetet fortsätter nu i nätverket Sang i skolen, stött av Erasmus, inför det stora Nordiska sangsymposiet 2026 i Odense – och kanske blir Sverige värd 2029. Nästa steg är en nordisk workshop i Stockholm 20–21 januari, där sång som pedagogisk resurs och skapande kraft står i fokus.
Reflektioner
Här följer en inspirerande – men långt ifrån fullständig – samling av tankar och röster från forskare, personal i frontlinjen och andra som delade sina erfarenheter och lyckönskningar:
I skolan får även de elever som annars står lite utanför en plats att höra till genom sången.
Sången kan fungera som en befriande kraft.
Frågan kanske inte bör vara varför det är viktigt för barn att sjunga, utan snarare varför det är viktigt för gemenskapen att barnen sjunger.
Kulturinsatser kan bli ett värdefullt komplement när medicinsk behandling inte räcker – en påminnelse om att hela människan behöver tas om hand.
Vi ser tydliga tecken på ökat välbefinnande samtidigt som känslan av ensamhet minskar.
Körsång är ljudet av gemenskap: en vacker skapelse som ingen kan åstadkomma ensam.
Kulturmødet Mors, augusti 2025
Guide till sång i skolan - barnen visar vägen
Kungl. Musikaliska Akademiens femåriga satsning Sjungande barn ansvarar för projektet Guide till sång i skolan - barnen visar vägen som drivs med stöd från Allmänna arvsfonden. Satsningen syftar till att främja sång och musik i den svenska skolan.