Sången ger barnen en röst – och vuxna ett verktyg
Sjungande barns verksamhetsledare Ulrika Lind berättar om arbetet och ambitionerna med Guide till sång i skolan
I en tid där barns psykiska ohälsa ökar och behovet av gemenskap är större än någonsin, lanserar Sjungande barn en ny resurs för lärare: Guide till sång i skolan – barnen visar vägen. Bakom satsningen står Kungl. Musikaliska Akademien och ett generöst stöd från Allmänna arvsfonden. Sjungande barns verksamhetsledare Ulrika Lind är en av de som brinner för att göra sång till en självklar del av skolvardagen.
Här berättar Ulrika om guidens tillkomst, varför sång är så viktig för barns utveckling och hur lärare enkelt kan komma igång – oavsett tidigare erfarenhet.
Vad var drivkraften bakom Guide till sång i skolan?
– Vi såg ett behov av att stärka sångens plats i skolan, särskilt i de yngre åldrarna. Sång är inte bara en estetisk aktivitet; den främjar barns språkutveckling, självkänsla, lärande och sociala samspel. Guiden är tänkt att vara ett praktiskt stöd för lärare, med konkreta övningar och tips för att integrera sång i undervisningen.
Hur har Sjungande barn arbetat med att ta fram materialet?
– Vi har samarbetat med lärare, musikpedagoger och forskare för att skapa en guide som är både pedagogiskt förankrad och lättanvänd. Barnens perspektiv har varit centralt – röster, erfarenheter och upplevelser av att sjunga har fått forma innehållet.
Berätta mer om hur de har fått forma innehållet?
– Inom ramarna för guide-projektet har vi arbetat med tre delprojekt där barn deltagit på olika sätt, till exempel genom att skriva ny musik med kompositörer, dyka ner i den svenska sångskatten eller undersöka kopplingen mellan sång och identitet. De medverkande barnen har fått berätta om sina tankar om sång, till exempel hur man lär sig nya låtar eller hur det känns när man tar ton. Vi ser barnen som experter!
”Sång aktiverar flera delar av hjärnan samtidigt, vilket stärker minne och koncentration.”
Vilka effekter har sång på barns lärande och välmående?
– Sång aktiverar flera delar av hjärnan samtidigt, vilket stärker minne och koncentration. Det är också ett kraftfullt verktyg för att uttrycka känslor och bearbeta upplevelser. Barn som sjunger tillsammans utvecklar empati och en känsla av samhörighet. Forskningen är tydlig på de här punkterna!
Har ni sett konkreta exempel på detta i skolor?
– Absolut. I skolor där sång integrerats regelbundet märker lärare att eleverna blir mer engagerade och trygga, och eleverna själva uttrycker såväl lugn som energi. En elev uttryckte det så här: “När jag sjunger känner jag mig lugn och inte så stressad.” Tyvärr ser det inte ut så i hela Sverige. Vår kartläggning visar att sången förlorat sin tidigare självklara plats i skolan.
Vad händer när sången nedprioriteras i skolan?
– Det är alarmerande eftersom våra röster behövs mer än någonsin i vår demokrati, och inte minst för hälsa, självkänsla och kreativa uttryck. Vi hoppas att guiden kan hjälpa till att ta tillbaka sången i klassrummen igen – den är hjälpsam i alla ämnen, inte enbart musikämnet!

Hur är guiden uppbyggd och vad innehåller den?
– Guiden är indelad i olika avsnitt som behandlar kunskapsämnen såsom barnröstens uppbyggnad samt praktiskt innehåll som tips på hur man övar in en sång eller förbereder en skolavslutning. Vi har också inkluderat digitala resurser som videoklipp samt övningar med sånglekar som kan användas direkt i klassrummen. Allt material är producerat för att underlätta för läraren. Skolelever och barnkörer är med och visar vägen.
Är den anpassad för lärare utan musikalisk bakgrund?
– Ja, det är en viktig aspekt. Guiden kräver inga förkunskaper i musik. Den är utformad för att vara tillgänglig och inspirerande, oavsett tidigare erfarenhet. Till och med särskilt framtagen för den osäkra läraren. Vi vill sänka trösklarna så det ska kännas lätt att sätta igång och sen kan man jobba på att finslipa teknik och metodik.
Hur kan sång bidra till en mer inkluderande skolmiljö?
– Sång är ett universellt språk som kan överbrygga kulturella och språkliga barriärer. Genom att sjunga tillsammans skapas en känsla av gemenskap och tillhörighet. Det kan vara ett särskilt användbart verktyg i klassrum där elever har olika bakgrunder, diagnoser eller funktionsvariationer.
Finns exempel på hur detta fungerar i praktiken?
– I en skola med många nyanlända elever använde läraren sång för att introducera svenska språket. Det blev ett sätt för eleverna att lära sig nya ord och uttryck på ett lekfullt sätt, samtidigt som de kände sig delaktiga i gruppen. I anpassad skola används sång dagligen som kommunikation.
Vad är nästa steg för Sjungande barn och hur kan lärare engagera sig?
– Vi planerar att fortsätta utveckla resurser och erbjuda fortbildning för lärare. Under 2025 lanseras avsnitt i guiden löpande på hemsidan. Lärare kan engagera sig genom att använda guiden, dela sina erfarenheter och delta i våra utbildningar. All information finns på vår webbplats www.sjungandebarn.se.
Har Sjungande barn några andra särskilda initiativ på gång?
– Ja, vi lanserar också tävlingen Klassens sångutmaning för att uppmärksamma sångens betydelse i skolan och samla in sångprojekt från klassrum runt om i landet. Vi vill skapa en rörelse där sång blir en naturlig del av varje skoldag. Ett fint pris väntar för vinnaren!
Avslutningsvis, vad vill du säga till lärare som är nyfikna på att börja sjunga mer i klassrummet?
– Våga prova! Det handlar inte om att vara perfekt, skapa en inkluderande atmosfär och bidra med en positiv attityd. Sång kan vara ett kraftfullt verktyg för lärande och välmående. Och kom ihåg, din röst räcker långt – det viktigaste är att du sjunger tillsammans med eleverna.
För mer information och för att ta del av Guide till sång i skolan
För mer information om tävlingen Klassens sångutmaning
Denna artikel är en del av lanseringen av “Guide till sång i skolan – barnen visar vägen” och syftar till att inspirera lärare i grundskolans F–3 att integrera sång i sin undervisning
Guide till sång i skolan - barnen visar vägen
Kungl. Musikaliska Akademiens femåriga satsning Sjungande barn ansvarar för projektet Guide till sång i skolan - barnen visar vägen som drivs med stöd från Allmänna arvsfonden. Satsningen syftar till att främja sång och musik i den svenska skolan.