Sångens demokrati

Inte bara sångstund

Uppsats om demokrati och inkludering i förskolans sångstunder

I en uppsats (Ann Ekberg, Karlstad universitet) från 2022 beskrivs sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Hur arbetar förskollärare med inkludering och demokrati i sångstunderna? Och hur reflekterar förskollärare över den pedagogiska möjlighet sångstunden innebär när det gäller demokrati och inkludering?

Uppsatsskrivaren drar slutsatsen att förskollärare delvis arbetar varierat med demokratiuppdraget, men att en kompetenshöjning avseende musikaliska kunskaper behövs för att möta demokratiuppdraget i sångstunden.

"Sången utgör en fristad för hundratusentals människor i Sverige, oberoende av kön, etniskt ursprung, politisk eller religiös uppfattning eller ålder. Ändå prioriteras sången bort i hela utbildningskedjan. Varför? Det måste ske en förändring och förändringen måste börja på förskolan." /Anna-Carin Fogelqvist Nationell projektledare Rösträtt – sång på förskolan (Unga Musik i Syd)

Tack vare Rösträtt – sång på förskolan, ett nationellt samarbetsprojekt inom YAM Sweden och en del av rörelsen Sjungande barn, får barn och personal på förskolan inspiration att sjunga mer i den dagliga verksamheten och ges kunskap om sång på små barns villkor.

Länk till uppsatsen.