Sånghälsa i skolan

Sånghälsa i skolan – en samhällelig angelägenhet

Rapport

Vad händer med yngre barn i svenska grundskolor när sång och musik minskar?

Forskargruppen Sånghälsa i skolan(SiS) påbörjade i och med hösten 2021 vetenskapliga studier som syftar till att bygga evidensbaserade undervisningsmodeller. På bilden från vänster: Eva Bojner Horwitz, Emily Grenner, Pia Bygdéus, Sofie Dahlström, med förberedande metodpluralism i fokus.

Intervention och praktiknära forskning tillsammans med barn och vuxna i skolan går igång 2022. Det inbegriper fokussamtal med musiklärare, lärare och skolpersonal samt möten med barn och unga. Forskargruppen verkar över hela landet och förbereder inför en längre tids datainsamling som startas upp successivt på olika skolor.

Kommande aktiviteter

Under 2022 och 2023 genomförs datainsamling, möten med cirka 240 barn i 8- och 9-årsåldern, därtill ska läggas skolans musiklärare, klasslärare, rektorer och annan personal. Forskargruppen svetsas samman, tillsammans representerar den olika forskningsområden såsom musikpedagogik, musik och hälsa, psykologi samt logopedi och består av: Pia Bygdéus (forskningsledare), Eva Bojner Horwitz, David Johnson, Petri Laukka, Birgitta Sahlén och Viveka Lyberg Åhlander. En stark och innovativ arbetsgrupp med metodutveckling och samskrivning som viktiga parametrar. Första artikeln om sånghälsa i skolan skrivs nu under 2022 och mer om denna och andra kommande publikationer längre fram.

Forskargruppen

Teambuilding, breddande av delaktighet och transparens i olika forskningsmoment är viktiga ingredienser för forskargruppen som representerar olika forskningstraditioner. I arbetet ingår kvantitativa studier, kvalitativa studier, metodpluralism, metodutveckling och inte minst att undersöka frågan: vad händer och utvecklas när barn får sjunga regelbundet under vardagarna i skolan?

Originaliteten ligger dels i den tvärvetenskapliga kombinationen av forskarnas kompetenser, dels i den konkreta intervention som har potential att bli direkt implementerbar i daglig skolundervisning. Artiklar från forskargruppen läggs upp på hemsidan i den takt de är publicerade.

Följ gärna forskningsprojektet här: https://www.sjungandebarn.se/sanghalsa-i-skolan