Det finns en framtid för den gemensamma sången

Sjungande barn svarar på Carl Petersson Mobergs kulturkrönika i Göteborgsposten

Carl Petersson Moberg undrar över tystnaden i den gemensamma sången (Göteborgsposten, 10/12-22) och under hösten har en närmast affekterad debatt pågått om tonartsfrågan. Sången har länge haft stor betydelse i Sverige, men bland barn sjungs det allt mindre och sången nedprioriteras i skola och lärosäten. Men det finns lösningar för hur vi får fler att sjunga med, skriver Sjungande barn i ett svar på kulturkrönikan i Göteborgsposten.

Sång stärker gemenskap hos både barn och vuxna, men utan sjungande barn får vi inga sjungande vuxna, och utan trygga pedagoger får vi inga sjungande barn. Många lärare är osäkra i sin egen sång och behöver stöd i hur sångundervisningen kan formas, vilka sånger de bör sjunga med barnen och i vilka tonarter, hur de kan få fortbildning och samarbeta i lärarlaget kring luciatåg och skolavslutningar.

Precis som Carl Petersson Moberg skriver bidrar sång och röstträning till stärkt identitet, psykisk hälsa och minskat utanförskap. Studier visar att barn som sjunger utöver sångutveckling, visar en mer positiv inställning till skolan, har starkare självbild och visar emotionellt engagemang. Barnens sociala välmående och känsla av inkludering ökar i takt med deras ökade sångförmåga. Det ironiska är alltså att många som kanske inte vågar sjunga borde sjunga mer eftersom det bidrar till ökad självkänsla.

Fritt fall

Trots alla dessa positiva aspekter är barnsången nu i fritt fall. Flera generationer riskerar att inte få tillgång till sin röst när musikens plats i läroplaner, utbildning och undervisning drastiskt minskats under de senaste åren.

Utifrån denna oro gjorde Kungl. Musikaliska Akademien, som har i uppdrag att främja musiklivet, år 2019 ett upprop som fick stort gensvar över hela landet. Satsningen Sjungande barn tog fart med målet att alla barn ska växa upp med rösten som en självklar resurs för stärkt självförtroende, psykisk hälsa, inkludering och lärande, och att musikämnet i skolan ska stärkas.

Flera sångfrämjande initiativ pågår inom Sjungande barn, däribland:

• en guide för sång i skolan i syfte att skapa trygghet för skolans pedagoger och öka barnens inflytande

• nationella satsningar på att tillgängliggöra musikkompetens genom samarbete mellan kyrkomusiker och skolor

• ett modellbygge i samarbete med kompositionsutbildningarna för hur barn kan vara medskapare till ny musik

• ett arbete för att synliggöra alla barns sångskatt i skolan, dvs. sånger från olika kulturer inkl. minoriteter

• ett intensivt lobbyarbete för att höja statusen för barnsång i lärarutbildning med prioritering på förskola

• forskargruppen Sånghälsa i skolan som undersöker om daglig sångaktivitet kan stödja barns kognitiva och språkliga utveckling, skapa studiero och bidra till social sammanhållning

 

Det regionala nätverket YAM Sweden driver framgångsrikt Rösträtt – sång på förskolan med verksamhet i samtliga 21 regioner, där utbildade sångcoacher möter såväl barn som pedagoger för gemensam sång- och kompetensutveckling. Central är pedagogens kunskap kring barns röstutveckling och skapande genom sång. Behovet från yrkeskåren är stort och gensvaret oerhört positivt.

I en orolig och oförutsägbar värld finns starka skäl att lägga fokus på kreativitet samt lyssnande och lyhördhet för varandra, för vilket sång och musik är oslagbara redskap.

Körsång är mycket riktigt en folkrörelse. Nu bygger vi grunden för en folkbildningsrörelse som börjar med barnen. När alla barn ges möjligheter till utveckling kommer framtidens stora artister att hitta sin väg och det svenska musikundret får en framtid.

 

Susanne Rydén, preses vid Kungl. Musikaliska Akademien

Ulrika Lind, projektledare Sjungande barn

 

 

Tre snabba tips till pedagogen: så här får du arbetet med barnsången att fungera!

• Rätt tonart – utgå från barnrösten. Barn sjunger i en högre tonart än vuxna och de sånger som ska sjungas behöver vara anpassade för barnrösten. Låt barnen sätta tonen!

• Sång och rörelse hör ihop. Förstärk orden i sången med rörelser – då hänger barnen lättare med och det är roligt att röra på sig!

• Låt alla barn få höras. Det ger bekräftelse och skapar självförtroende. Inkludera genom låtval. Vad vill barnen sjunga?

 

(Ett fjärde tips: sjung varje dag!)

Läs fler nyheter här

Läs kulturkrönikan i Göteborgsposten här.