Möt Ylva Holmberg, förskollärare, rytmikpedagog och lektor i pedagogik vid Malmö universitet.

Hur bidrar vetenskap om barn, sång och sångundervisning till förändring? Sjungande barn värderar vetenskapliga perspektiv högt, därför vänder vi oss till forskare inom området barn och sång och för att be dem dela sin forskningsresa med oss.

“Musik och förskolebarn har sedan mitt första jobb som outbildad musikledare fascinerat mig. Det har tagit mig till både förskollärar- och rytmiklärarutbildning.”, säger Ylva Holmberg, förskollärare, rytmikpedagog och lektor i pedagogik. Hon undervisar i musik och rörelse på lärarutbildningen vid Malmö universitet och är programsamordnare för förskollärarutbildning med musikprofil.  

Hej Ylva! Hur började din forskningsresa?  

Efter några år som musiklärare i Rosengård i Malmö började jag år 2000 vikariera på lärarutbildningen vid Malmö universitet. Att undervisa blivande förskollärare öppnade intresset för forskning och 2014 disputerade jag med monografin ”Musikskap: musikstunders didaktik i förskolepraktiker”. Parallellt med avhandlingsskrivande växte också projektet ”Rösträtt: musik på barns villkor” fram. Projektet visade bland annat hur förskollärare kunde uppleva det utmanande att leda musikaktiviteter i förskola vilket bland annat ledde till en antologi med både teori kring musik och barn samt praktiska tips och trix.  

Samtidigt blev det allt mindre musikundervisning i förskollärarutbildningen och ett behov av en musikprofilerad förskollärarutbildning synliggjordes. Ambitionen med utbildningen är att musiken får återkomma som en röd tråd i hela utbildningen på varierande sätt. Begreppet didaktik har återkommit och en stor del av min forskning bygger på Frede V. Nielsens (1998) syn på allmän musikdidaktik. Didaktik är vetenskapen om faktorer som påverkar undervisning och dess innehåll, lärande och hur lärande organiseras, t.ex. i klassrummet. 

Grunden i just didaktik passade väl för medverkan i två samverkansprogram mellan 2016 och 2021 som fokuserade undervisning i förskola: ”Undervisning i förskolan. Flerstämmig undervisning och sambedömning i förskolan?” samt ”Flerstämmig undervisning i förskolan. Flerstämmig didaktisk modellering?” Förskollärare provar att samplanera, genomföra och samvärdera undervisning utifrån varierande teorier och ämnen. Min forskning fokuserade dels kombinationen musik och didaktik, dels musik och poststrukturalism. Intresset för musik och förskola är fortfarande lika starkt och nya projekt är påbörjade.  

Publikationslista: 

Holmberg, Ylva (2014). Musikskap: musikstundens didaktik i förskolepraktiker. Diss. Lund : Lunds universitet, Malmö. 

Holmberg, Ylva (2014). Rösträtt: musik på barns villkor. Stockholm: Gehrmans. 

Holmberg, Ylva (2017). Musikskap i förskolan: musikstunder ur ett didaktiskt perspektiv. (Första upplagan). Stockholm: Liber. 

Holmberg, Ylva och Vallberg Roth, Ann-Christine (2018). Flerstämmig musikundervisning i förskola. Barn. 36 (79-94) 3-4 .https://doi.org/10.5324/barn.v36i3-4.2898 

Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur AB. 

Holmberg, Ylva Didaktically informed teaching arrangements in preschool – exemplified with multivocal digitalized music teaching (coming) 

Holmberg, Ylva och Vallberg Roth, Ann-Christine. Post-structurally and didaktically informed teaching arrangements in preschool – exemplified by “Rhythmatecs” as multivocal teaching in preschool (coming)