Ylva Holmberg tipsar

Vi bad medlemmar från vårt Kunskapsråd att tipsa om sina bästa tips på litteratur om barn och sång.

Här presenterar lektor Ylva Holmberg boken Flerstämmig musikundervisning i förskola

Flerstämmig musikundervisning i förskola (2018)

Av: Ylva Holmberg och Ann-Christine Vallberg Roth, Barn, 36(3-4), 79-94.
Här hittar du publikationen

 

Ylva Holmberg:

Publikationen handlar om vad som kan känneteckna musikundervisning i förskola. 121 förskolor/avdelningar i tio kommuner har varit med och genomfört musikundervisning på förskolor. Analysen drivs främst av de didaktiska frågorna vad och hur (och på ett övergripande plan varför). Resultatet visar spår av flera infallsvinklar och variation av närmanden vilket leder till flerstämmig musikundervisning. Flerstämmig dels utifrån musikens flera dimensioner (akustisk, emotionell, existentiell, motorisk-kinestetisk och strukturell), dels utifrån musikundervisningens flera aspekter (konst-, hantverks och vetenskapsorienterade). Två exempel, ett om tempo och ett om klangfärg, beskrivs mer djupgående. 

“Till skillnad från tidigare studier inom musik och förskola som i nordisk och svensk förskoleforskning oftare har fokuserat på lärande fokuserar denna studie på undervisning.”

 Till skillnad från tidigare studier inom musik och förskola som i nordisk och svensk förskoleforskning oftare har fokuserat lärande fokuserar denna studie på undervisning (Vallberg Roth 2018). Inom området Eary Childhood Music Education råder det brist på forskning som berör själva processen att undervisa och teoretisering av den. I studiens samverkansprojekt har didaktiska grundfrågor fått fungera som en bro mellan process och teoretisering. 

 Studien kan ses som ett exempel på hur de didaktiska frågorna kan bidra till att flytta fokus från lärande till undervisning i förskollärares musikundervisning.

foto: Sanna Dolck Wall

Forskning

Som en del av två större forskningsprojekt (UndiF, undervisning i förskolan, 2016, och FundiF, Flerstämmig undervisning i förskolan, 2018) har Ylva Holmberg tillsammans med Ann-Christine Vallberg Roth gjort en enkätundersökning med 374 förskollärare och rektorer från 18 svenska kommuner. En av frågorna rörde vad som kan känneteckna musikundervisning i förskolan.
– Av svaren kan vi se att musikundervisning i förskolan ofta bygger på en svag musikteoretisk grund och att det är tveksamt om barn i förskolan utmanas tillräckligt ur ett musikaliskt perspektiv. Musik i förskolan blir ofta ”görande”: ”vi sjunger den här sången, vi lyssnar på det här, vi tar fram maracas” i stället för att utgå från musikens egna innehållsliga aspekter som dynamik, tempo, klangfärger med mera.


Här hittar du publikationen.

Här hittar du Kunskapsrådets samlade litteraturtips.

Ylva Holmberg

Förskollärare, rytmikpedagog och lektor i pedagogik vid Malmö universitet. Undervisar i musik och rörelse på Lärarutbildningen och är programsamordnare för förskollärarutbildning med musikprofil.

Här kan du möte Ylva Holmberg i en kort filmintervju.