Nationellt program, debattartikel och tips för att börja en sång!

Nyhetsbrev 4, juni 2021

Mycket händer inom projektet Sjungande barn! Under våren har vi öppnat upp för medverkande och projektet har även deltagit på flera digitala träffar och konferenser under våren. Vid årets Riksting för västerländsk konstmusik talade Kungl. Musikaliska Akademiens preses Susanne Rydén om Sjungande barn, och en diskussion med politiken följde.

Se eftersändningen av Susanne Rydens presentation här.
Se samtalet om barns sång här.

Sjungande barn som samordnande funktion för alla barns rätt till sin röst genom tal och sång

Efter en period med förprojektering har Sjungande barn mobiliserat ett starkt och brett nätverk av personer och organisationer som på olika sätt arbetar med barn och sång. Genom vårt nätverk, arbetar Sjungande barn fram förutsättningar för att införa ett Nationellt program med syfte och målsättning att synliggöra de positiva samhällseffekter som sång- och röstträning i unga år för med sig, samt stärka sångens plats i förskola och skola.

Det Nationella programmets projektmodell bygger på en tät kontakt med barn och pedagoger på fältet. Sjungande barn har en samordnande funktion för att sprida exempel på metoder, vetenskapligt underlag samt för att stimulera utveckling t.ex. gällande lokal samverkan på mindre orter. Projektet ska även synliggöra pedagoger och körledare samt bidra till att sång- och röstträning får en självklar plats i dagens lärarutbildningar. Frågorna kommuniceras med politik och huvudmän för att optimera förutsättningarna för barns sång i läroplaner och andra styrdokument.

För att det nationella programmet ska kunna bli verklighet så behövs du! Är du intresserad och vill medverka i projektet? Varmt välkommen att dela dina/era goda exempel, metoder, initiativ och forskning med oss! Ni är redan många som har visat ett stort intresse och engagemang för projektet, det är vi enormt tacksamma för. Vårt nätverk växer dag för dag tack vare er! Fortsätt gärna sprida ordet om Sjungande barn.

Läs mer om hur du som enskild individ eller ni som organisation kan bli en del av Sjungande barn här.

Sjungande barn publicerade en debattartikel inför Världsröstdagen i april 2021

iStock-489867242.jpg

Enligt barnkonventionen som nu är lag, ska varje barn garanteras rätt att till fullo delta i det kulturella och konstnärliga livet. Ändå är det många barn som inte får möjlighet eller förutsättning att använda sin röst. De estetiska ämnenas betydelse utsätts för regelbunden degradering och även om det aktuella kunskapsläget indikerar tydliga överspridningseffekter från barnens sångutveckling till andra områden, har sångens utrymme i skolmiljön minskat över tid.

Inför Världsröstdagen den 16 april 2021 publicerade Sjungande barn en debattartikel. Skola, musikliv, röstforskning och andra delar av akademi samlades kring en uppmaning om översyn av förskolans läroplan. Närmare 50 undertecknare ställde sig bakom debattartikeln, däribland forskare, utbildningsledare, förskolerektorer och musiker.

Läs hela debattartikeln här.

Tre Tips - såhär börjar man en sång!

Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart... Sommarlovet är bara några veckor bort och kanske behöver du eller en kollega några sista-minuten-tips på hur både barnen och skolavslutningens repertoar kan komma till sin rätt. Hur kan man starta upp en sång och hur kan man komma ihåg texten? Sjungande barn frågade Petter Ekberg, körledare för Göteborgs Domkyrkas Goss- och flickkörer om han hade lust att dela några värdefulla tips att tänka på när avslutningssångerna ska slutputsas. Tillsammans med några ungdomar från UNGiKÖRs ledarutbildning, spelade de in en kort film med tre fantastiska tips!

Se filmen här.

Forskning om könsmönster och sång - forskaren Linn Hentschel, Umeå Universitet berättar

Sjungande barn värderar vetenskapliga perspektiv högt, därför vänder vi oss till forskare inom området barn och sång och för att be dem dela sin forskning, resultat och dess implementering med oss.

Linn Hentschel är lektor vid Institutionen för Estetiska ämnen vid Umeå universitet och arbetar med undervisning i sång, vetenskapligt skrivande, doktorandhandledning, uppsatshandledning och kursansvar. Linns forskningsintressen rör framförallt sång, sångundervisning, musikpedagogik samt kritiska och demokratiska perspektiv på sång- och musikundervisning. I sitt nuvarande forskningsprojekt arbetar Linn med att skriva ett bokkapitel om tonårspojkars upplevelser av att sjunga under hormonbehandling som könskorrigerande process.

“Jag har ägnat hela mitt liv åt att sjunga i olika sammanhang. Jag utbildade mig till sång- och ensemblelärare vid Piteå Musikhögskola under 1999-2003 och har sedan 2003 arbetat som sånglärare och musiklärare.”, berättar hon för Sjungande barn.

Linn Hentschel har varit verksam vid Institutionen för Estetiska ämnen vid Umeå Universitet sedan 2008. År 2017 disputerade hon med sin avhandling “Sångsituationer: en fenomenologisk studie av sång i musikämnet under grundskolans senare år”.

Hör Linn Hentschel presentera sin forskning om bland annat könsmönster och sång i denna film!

Du hittar Linn Hentschels publicerade publikationer här.

Projektet Sång på förskolan beviljas stöd från Kulturrådet

Vi är glada att berätta att Musik i Syd för YAM Swedens räkning har beviljats bidrag från Kulturrådet för fortsättningen av det nationella projektet Sång på förskolan. Rösträttscoacher inom olika genrer sjunger med barn och pedagoger på förskolan. Projektet görs i 15 regioner och dokumenteras även av SVT i samband med Kungl. Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum.

Det var allt för denna gång…

Men du vet väl om att vi finns på både Facebook och Instagram?
Där delar vi nyheter, tips, initiativ och berättar om aktörer vi vill uppmärksamma.

Kontakt
Har du tankar eller frågor om Sjungande barn?
Vänligen kontakta projektledningen.

Eller - kontakta Sjungande barns kommunikatör:
Sanna Neumann
Sanna.neumann@musikaliskaakademien.se