Hoppas du blev inspirerad av Niclas arbetssätt och Sång igång-körens tankar om rörelser till sång. För att komma i gång och planera en första sångstund kan du utgå från dessa steg: 

  1. Skapa nyfikenhet 

  2. Öva på sången i mindre bitar 

  3. Lägg ihop större delar 

  4. Avsluta positivt 

Foto: Henning Forsén

”Jag tänker: börja med en liten bit. Sen när du har övat kanske i några veckor med den biten så börjar man med den nya biten. Som ett pussel.”

Milana, åk 3 i Pajala

Öva in sång i fyra steg

    • Berätta om sången, och varför ni sjunger den. Du kan också läsa texten och fråga om någon känner igen den.

    • Spela upp sången för eleverna – eller allra helst sjung den själv. Som Niclas nämnde kan det vara bra att skippa moderna versioner på Youtube och Spotify. Om du utgår från Sång igång-materialet kan du använda komp-bakgrunden utan kör och själv sjunga till!

    • Börja med kortare stycken och dela upp sången i mindre bitar. Ni kan också göra som små korta pratramsor där du läser före och eleverna härmar texten till en fast puls. Varva med att lyssna på sången för att höra helhet och melodi!

    • För att göra det mer lekfullt kan ni upprepa på olika sätt, exempelvis sjunga viskande, med jättestora rörelser eller som robotar.

    • Att använda klapp (rytm) och rörelser redan från början kan hjälpa både text- och melodiminnet!

    • När eleverna börjar kunna lite av sången och några smådelar sitter är det dags att koppla ihop dem till en vers eller refräng. Sjung en längre strof och ta om flera gånger tills det sitter. 

    • Skapa variation genom att ibland stå och röra sig, ibland sitta lugnt och fokusera på texten! 

    • Tips: När ni övar melodin kan ni börja med att sjunga på exempelvis la-la-la/na-na-na eller do-do-do för att komma i gång utan krav på att kunna texten! 

    • Ge konkret, positiv feedback ”vad bra ni sjöng refrängen”! 

    • Lyssna igenom hela sången och låt eleverna hänga med på det de känner igen (utan krav). 

    • Tips: Sätt upp texten synligt i klassrummet. Då kan de som vill titta på den mellan sångstunderna, och så finns den till hjälp när ni sjunger! 

Hur gör man det lika bra nästa gång? 

Vid nästa sångstund kan du fråga eleverna om det var lätt att lära sig på det sätt som ni senast gjorde, eller om ni ska förändra någonting. Sjung igenom de delar ni lärde er förra gången. Fortsätt enligt samma modell – skapa nyfikenhet, öva i mindre bitar, lägg ihop större delar och avsluta positivt. 

Längre fram i avsnittet, under Övningar för klassrummet finns ett konkret exempel på hur du kan lägga upp en sångstund där du presenterar och börjar arbeta med Idas sommarvisa.