Träna redan i klassrummet på att stå i två eller tre rader och sjunga, undvik en lång rad. Att stå som en grupp ger samhörighet och hjälper eleverna att höra varandra bra. Tänk på längdplacering (långa bak), vem som står bredvid vem, och undvik att bara de ”duktiga” hamnar längst fram. Prata också om hur ni ska stå: god hållning, inga händer i fickorna, uppmärksamma och närvarande, kanske med utrymme för att göra rörelser. 

Och när kroppen är med är det lätt att veta när man ska börja sjunga. Så här gör musikläraren Maria när åk 2 vid Marielunds språkskola i Haparanda sjunger en av sina favoritlåtar “Hej, nu är det musik igen” (ur Musik i Skolan av Pia Åhlund, Zandra Adolfsson & Jan Utbult).

Innan, under och efter 

Träna också på hur ni ska gå in och ut. Det allra bästa är om ni kan träna på plats, men annars får ni använda klassrummet. Prova att gå in, låt varje elev ha en bestämd plats både när de går och när de ska sjunga, och prova gå ut. Prata om hur det fungerar! 

Räkna med att få applåder, men vad gör ni då? Kom överens om en gemensam bugning som ni gör samtidigt på tecken från dig.