Att sjunga tillsammans och göra ett framträdande för publik kan vara både stämningsfullt och roligt – om du och eleverna är förberedda och känner er trygga inför framträdandet.

Här finns två övningar som du kan ta med till klassrummet: den första är ett förslag till upplägg för att presentera och börja öva på Idas sommarvisa. Den andra fokuserar på hur ni gemensamt kan förbereda framförandet och börja sjunga samtidigt. 

KLASSRUMSÖVNING

Öva in Idas sommarvisa

Syfte
Börja öva på Idas sommarvisa (Astrid Lindgren & Georg Riedel) med utgångspunkt i att skapa glädje, trygghet och gemenskap kring gemensam sång. 

Tidsåtgång
20–30 minuter.

Förberedelser
Förbered teknik så att ni kan lyssna på sången.
Här kan du lyssna på när Sång igång-kören sjunger den. Ta fram/skriv upp texten antingen på tavla, blädderblock, digitalt eller till varje elev (och till dig). Förbered en presentation av sången och öva så att du själv känner dig trygg med att sjunga den! 

Instruktion
1. Skapa nyfikenhet

  • Berätta för barnen: ”idag ska vi börja öva på en sång som många kopplar till skolavslutning och sommar –Idas sommarvisa. Känner någon igen den?”

  • Läs första versen högt. Fråga: Vad handlar den om? Vad i texten låter som sommar? 

  • Spela kompversion från Sång igång och/eller sjung själv medan eleverna lyssnar. Här är en länk till Idas sommarvisa, endast ackompanjemang.

2. Öva på sången i mindre bitar (10–15 min) 

Dela upp första versen i rader. Exempel: 

  • Du säger: ”Du ska inte tro det blir sommar...” 

  • Eleverna upprepar i takt, som en ramsa. 

  • Klappa en fast puls för att få in rytmen. 

  • Sjung raderna tillsammans, först sakta, sedan i normalt tempo. 

  • Variera: 
    – Sjung som robotar 
    – Sjung viskande 
    – Överdriv kroppsrörelser 

  • Lyssna på delar av sången igen för att koppla till helheten.

3. Lägg ihop större delar (5–10 min) 

  • Sjung hela första versen två-tre gånger tillsammans. 

  • Stå upp och rör er långsamt som ”växande sommarblommor” till texten. 

  • Prova att sjunga versen på ”la-la-la” eller ”na-na-na” för att öva melodin. 

4. Avsluta positivt (5 min) 

  • Ge positiv feedback: ”Ni sjöng så fint! Jag hörde verkligen att ni kunde första versen!” 

  • Spela hela sången. Låt eleverna sjunga med på det de minns, utan krav. 

  • Peka ut var texten finns i klassrummet, så att eleverna kan öva på egen hand. 

Tips:

Det är vanligt att barnen vid framträdanden kan första versen, men inte har hunnit lära sig de andra verserna, ifall det finns flera (som i Idas sommarvisa). Prioritera att sjunga EN vers riktigt bra än flera verser halvbra. Det ger er också större möjligheter att sjunga utantill, utan textblad, vilket ger ett säkert intryck och är trevligt för publiken, samtidigt som barnen blir ledigare i sitt framförande.

KLASSRUMSÖVNING

Startsignalen!  

Syfte
Öva gemensam start på rätt ton och förbered framträdandet.

Tidsåtgång
5-20 min.

Förberedelser
Förbered vilken ton ni ska börja på (eller bakgrund). Ni behöver ha tränat på sången innan.

Instruktion

  • Börja med att gå in i den ordning ni kommit överens om och låt eleverna hitta sina platser. 

  • Du ger en ton med hjälp av en pianoapp, ett instrument eller genom att sjunga. 

  • Visa ett tydligt andetag (som eleverna tar samtidigt). 

  • Alla börjar sjunga första raden på en given signal (kan vara en handrörelse). 

  • Sjung sången som om det vore ett framträdande. 

  • Sluta samtidigt (kan också vara en handrörelse). 

  • Öva på att ta emot applåder – visa tecken när det är dags och buga. 

Några tips:
Eleverna kan få prova på att turas om att ”vara ledare” och ge ton + andetag. 

Skapa en checklista tillsammans med eleverna för vad som är viktigt inför uppträdandet. Exempelvis vilket tecken ni ska använda, speciella kläder, rekvisita eller liknande. 

Ha inte för bråttom i bugningen. Stanna böjda en liten stund så att publiken hinner uppfatta bugningen. Eleverna följer dig. Det här visar också att ni är stolta över framträdandet.