Leken är en stor del av det aktiva lärandet, särskilt under de tidiga skolåren. Sång väcker lekfullhet, nyfikenhet och glädje – inte bara i musikundervisningen utan även i andra ämnen. Genom att använda sång kan du som pedagog skapa liv i undervisningen och nå ut till fler elever som får möjlighet att utveckla sin kreativitet.
I det här avsnittet får du genom tre klassrumsövningar inspiration till hur du kan använda rösten som ett verktyg för både skapande och kommunikation.
KLASSRUMSÖVNING
”Tyst i klassen!” – byt prat mot tystnad med hjälp av tecken eller ton
Kanske har du redan egna övningar och metoder för att få klassen att gå från prat och sorl till tystnad – men här får du ett konkret tips från lågstadieläraren Caroline.
Syfte
Använd teckenspråk för att påkalla elevernas uppmärksamhet istället för att överrösta dem med din röst. Det ger en mer hälsosam ljudnivå för såväl röst som öron.
Tidsåtgång
Runt en minut, beroende på hur snabbt eleverna responderar.
Förberedelser
Bestäm tillsammans med eleverna ett tecken som ni ska använda för att påkalla uppmärksamhet och tystnad.
Instruktion med tecken
När det är dags att samla er till tystnad signalerar du tecknet inför alla i klassen. Successivt tystnar eleverna och signalerar tecknet tillbaka, varpå du tackar varje elev individuellt med namn. På så vis får eleven också en bekräftande respons.
Instruktion med ton
Om du vill kan du till tecknet addera en ton som alla ska stämma in i på ’m’ eller ’o’. När det är dags att samla klassen gör du då tecknet samtidigt som du sjunger tonen. Låt eleverna signalera tecknet tillbaka och stämma in med tonen du tagit. Tänk på att ta en lite ljusare ton än vad som kommer naturligt för dig, men variera gärna tonen. Då kan barnen följa med mer naturligt.

KLASSRUMSÖVNING
”Volymknappen” – anpassa röststyrka efter behov
Syfte
Träna på att skapa medvetenhet om och reglera röststyrka efter olika situationer.
Tidsåtgång
10–15 minuter.
Förberedelser
Tänk på förhand igenom hur du ska placera eleverna i rummet och på vilket sätt ni ska bestämma vilka fraser eller sånger ni ska använda.
Instruktion
Eleverna sätter sig eller ställer sig i en ring.
Ge olika uppgifter: ”viska till din granne”, ” ropa till kompisen längst bort”, ”prata som till en sovande kattunge” (hitta tillsammans på flera uppgifter).
Diskutera: I vilka situationer passar olika röster? Exempelvis vilken röst passar på skolgården och vilken passar under lektioner i klassrummet?
Avsluta med att prata om hur övningen har hjälpt er förstå vilken röststyrka som behövs i olika situationer.
Variera!
Välj en enkel sång eller ramsa som eleverna kan.
Sjung sången på olika sätt efter uppgifterna ovan: ”sjung sången till en sovande kattunge”, ”sjung sången som en rockstjärna”, ”sjung sången som en trött mormor”
Diskutera: Vilken röst passar bra till sången? Hur känns det att sjunga med olika röster?
Testa gärna andra sånger och jämför.

KLASSRUMSÖVNING
”Bolla ljud!” – utforska och experimentera med rösten
Syfte
Uppmuntra eleverna till att våga experimentera med rösten och ta en ledarroll.
Tidsåtgång
Kan anpassas. Minst 5 minuter, men kan förlängas i all oändlighet!
Förberedelser
Gör plats för att kunna stå i en ring och hämta en boll, eller annan mjuk rund sak, som ni kan använda för att skicka ljudet.
Instruktion
Övningen går ut på att eleverna får komma på ljud som de härmar och skickar till varandra. Den som tar emot hittar på nästa ljud och skickar vidare.
Be eleverna ställa sig i en ring.
Bestäm gemensamt vem som börjar (eller så börjar du).
Den som börjar gör ett ljudligt läte (till exempel ”mmm”, ”woo”, ”muu”) och kastar samtidigt bollen till den man skickar till. Alla härmar/upprepar ljudet.
Den som har fått bollen hittar på ett nytt ljud och skickar vidare. Ljuden kan gärna ha ett tema, till exempel djurläten eller ljud i staden eller skolan.
Ni kan också berätta en historia med ljuden.
Du kan avsätta en tid för övningen eller så håller ni på så länge det är roligt! Byt tema efter en stund eller ta ett nytt tema nästa gång. Uppmuntra gärna eleverna att leda vägen till nya varianter på övningen. Man kan också göra att alla härmar ljudet som skickas eller exempelvis addera rörelser till ljuden.
Hitta gärna på någon ytterligare liknande övning med hjälp av barnens idéer!