Ett sätt att närma sig sång är att försöka göra den till ett naturligt inslag i lektionen. Här kan du behöva vara lite kreativ, men kom också ihåg att använda eleverna och fånga upp den sång som kommer naturligt till dem. Många barn hittar på sånger hela tiden; till exempel när de målar, bygger lego, balanserar eller hoppar hopprep.
Hitta på egna sånger i stunden genom att improvisera tillsammans med eleverna – organiserat eller i förbifarten – det mesta kan bli en sång! Gör det lekfullt och på deras nivå. Låt gärna en elev börja att ta första tonen och turas sen om.
Det behöver inte vara svårt att skapa en ny sång, det kan exempelvis handla om att hitta på en ny text till ”Blinka lilla stjärna”. Det behöver inte heller vara en sång utan kan vara en rytmisk rap eller ramsa utan melodi.
Till exempel såhär:
En elev börjar säga ett ord, fritt eller på ett tema. Nästa elev associerar till ett annat ord, och så går ni klassen runt. Orden skrivs upp på tavlan och så läser ni dem tillsammans i följd och rytmiserar – först svagt sen starkare. Voilà! En spontan ordlek med röstträning.
Foto: Peter Hagström
”Vi ger nycklar, vi ger nya roliga sätt att utforska rösten, hitta kroppen, hur man kan röra sig. Vi är inte sångpedagoger. Vår roll handlar inte om att barnen ska sjunga rätt. Vår roll är att få barnen att sjunga. Vi försöker bara entusiasmera barnen att hitta sin röst.”
Ayla Kabaca, sångare/programledare för barn och Klas Backman, sångpedagog och musiklärare
Improvisera rörelser och rytm – ett exempel!
Att inspirera till sång genom kreativitet och rörelser kan vara lyckat. I den här filmen ser du körledaren Johan Rehnqvist och hans nystartade barnkör i Malmö som visar en rolig övning där de leker fram och gestaltar olika uttryck med kroppen. Flamingo Krakatoa!
Inspelningen är från ett seminarium om barns musikskapande, därför hör du också vuxna delta. Var med du också!