Att sjunga tillsammans med sina elever kan kännas som en utmaning, men är också en möjlighet. I en klass eller grupp finns ofta både elever som inte vågar använda sin röst ihop med andra och de som alltid är högljudda både i och utanför klassrummet.

BARNEN VISAR VÄGEN
”Att både våga sjunga ut och att lära ut. Det kan vara jobbigt de första gångerna, men sen kommer man in i det, och det är jätteroligt.”
Ester från Prismakören i Knivsta
Möjligheter med sång
Här möter du sångläraren, musikläraren och körledaren Thore Eriksson med mångårig erfarenhet från både skola och kulturskola. Thore berättar om hur sång kan bidra till trygghet och gemenskap.
Tips från Thore för att inspirera till sång
Låt eleverna skriva musikdagbok där de får beskriva egna sånger, låtar och musiklyssnande. Det är ett sätt att ta in elevernas verklighet rakt in i undervisningen i klassrummet. Det kan vara allt ifrån trollmor, peppsången för innebandylaget till sången från ett syrianskt bröllop.
Låt eleverna intervjua en äldre släkting eller granne och be dem berätta om den musik de lyssnade på som barn eller unga. Det dyker ofta upp nya sånger som eleverna “tar med sig in i klassrummet” och kan få presentera för klassen.
Be eleverna leta upp en sång som är helt ny för dem och berätta om vad som gjorde dem nyfikna.