Så övar ni inför Luciatåget!

Nyhetsbrev 7, november 2021

Hösten har minst sagt flugit förbi, vi närmar oss redan första advent!  

Med adventsfirande och julen runt knuten är det flera skolklasser, kulturskolor och barn- och ungdomskörer som flitigt övar inför årets Luciatåg. I detta nyhetsbrev delar vi bland annat några välvalda tips från musikläraren Thore Eriksson.  

Sjungande barn har ägnat en stor del av hösten åt att uppmuntra ännu fler till att medverka och engagera sig i projektet. Vi har även samlat körlivets representanter för rundabordssamtal del 1 och i vår planeras det för fler!

Med detta nyhetsbrev önskar vi er en trevlig första advent, ett stort lycka till med ert luciafirande samt trevlig läsning! 

Så övar ni inför Luciatåget!

I samband med att dagarna blir mörkare och kallare är det många som börjat öva för en av vinterns ljusare stunder: Lucia.

Att öva inför ett Luciatåg innebär ofta spänning och mycket att tänka på. Hur vet man vilka toner barnen kan sjunga? Hur vet man vilken ton de ska börja sjunga på? Vad ska man tänka på när luciatåget skrider in och barnen ska sjunga och gå samtidigt?

Sjungande barn frågade Thore Eriksson, musiklärare på Nytorpsskolan i Rönninge och sånglärare på Vocal Devotion om han hade lust att dela några värdefulla tips när ni övar inför ert Luciatåg. Filmen är särskilt riktad till dig som inte har så lång erfarenhet som musiklärare eller av att leda luciatåg. Här får du några redskap och här kan du se den färdiga filmen.

Under nästa år tar Sjungande barn fram en guide för sångframträdanden i skolan inför våravslutning, lucia och jul. Håll utkik! 

Stort tack till Thore, Carolina, Esther, Agnes och Daniel för engagemanget, tipsen och sången!

Hur bidrar forskning om barn, sång och undervisning till förändring?

Sjungande barn värderar vetenskapliga perspektiv högt, därför vänder vi oss till forskare inom området barn och sång för att be dem dela sin forskning och dess implementering med oss. På vår hemsida kan du nu ta del av Ylva Holmbergs och David Johnssons forskning.  

Ylva Holmberg är förskollärare, rytmikpedagog och lektor i pedagogik. Hon undervisar i musik och rörelse på lärarutbildningen vid Malmö Universitet och är programsamordnare för förskollärarutbildningen med musikprofil. Didaktik är ett återkommande begrepp i Ylvas forskning. Didaktik är vetenskapen om faktorer som påverkar undervisning och dess innehåll, lärande och hur lärande organiseras i t.ex. klassrummet. Du kan läsa mer om Ylvas forskning här.  
 
David Johnson är forskare i musikpedagogik vid Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö. Våren 2021 disputerade han med sin avhandling “Raising voices: singing repertoire and practices in Swedish schools.”, som syftar till att kartlägga den aktuella sångrepertoaren som används i grundskolan idag och sätta den i ett historiskt, internationellt och etnomusikologiskt perspektiv.  
 
David medverkar även i Sjungande barns forskningsgrupp Sånghälsa i Skolan. I porträttet här kan du höra David berätta mer om sin avhandling och sin medverkan i Sånghälsa i skolan.  

Foto: Anna Tärnhuvud

Rundabordssamtal med körsverige

Den 15 november samlades representanter från körlivets organisationer samt körcentra, studieförbund och lärosäten för att diskutera framtiden för barnkör – utmaningar och förutsättningar. Samtalet leddes av Kungl. Musikaliska Akademiens preses Susanne Rydén. Tre träffar arrangeras (varav detta var del 1) fram till sommaren med fokus på kunskap om barnröster i utbildningarna, ny repertoar, kompetensutvecklingsbehov bland barnkörledare samt barn- och ungdomskörer som en del av Nationellt program för alla barns rätt till sin röst och som Sjungande barn arbetar fram.

I det första samtalet lyftes en rad goda exempel och skarpa frågeställningar som bearbetas vidare i samverkan. Sjungande barn-nätverket inbjuds att bidra till rundabordssamtalen, så välkommen med dina frågor eller inspel kring barn- och ungdomskör här senast den 15 januari, eller håll utkik i sociala medier! Diskussionerna sammanfattas och delas under våren.

Barnröster på Spotify

I samband med Kungl. Musikaliska Akademiens jubileumsutställning på Konserthuset Stockholm, satte Rebecca Wahren, rytmiklärare och waldorfpedagog ihop en spellista som representerar svensk barnrepertoar. När arbetat med spellistan påbörjades, upptäckte Rebecca att det var svårare än väntat.

“Att hitta sånger och låtar där barn framför sångerna och i ett för barnrösterna passande register var lättare sagt än gjort. Det finns mängder av musik FÖR barn men då framförda av vuxna och, ofta, i vuxenröstens register. Den genren där det var lättast att hitta exempel på sånger var barnkörsrepertoar, där utmärkte sig också en kunskap och medvetenhet kring barnens röster och omfång. Förvånansvärt var också avsaknaden av sånger och stycken på svenska insjungna av barnröster få. Där finns det definitivt ett hålrum att fylla! Helt enkelt: Mer musik framförda av barn, för barn!”, säger Rebecca. 

Spellista kan du följa här och tanken är att denna spellista ska hållas levande och uppdateras med ny barnrepertoar med tiden. Saknar du repertoar och tycker att listan kan fyllas på ytterligare? Hör av dig till Sjungande barn! Några har redan bidragit, tack till er!

Samtalsserie om Sjungande barn i Svenska kyrkan

Sveriges kyrkosångsförbund och Sensus arrangerar månatliga samtalsträffar på temat Sjungande barn.

Den 18 nov medverkade KMA/Sjungande barn i samtalet för en presentation av projektet samt för diskussion. Under samtalet diskuterades bland annat:

- Hur förändrar vi synen på musik, från bakgrundsmusik till aktiv sång och aktivt lyssnande?

- Hur fungerar dagens barn i relation till körsång? Hur ska körer organiseras?

- Hur kan fortbildning kring att arbeta med barnröster se ut, vilket material behövs och hur kan fortbildning bidra till högre löner?

- Hur höjer vi statusen kring barnkörledare i musiklivet, hos skolledning osv?

- Vilka redskap för sångframträdanden i skolan behövs t ex kring Lucia och jul?

- Hur kan Sjungande barn bidra till grundläggande kunskap om förutsättningar för barn och barnröster i politiken och läroplansbearbetningar?

- På vilket sätt kan läroplanerna ligga tillgrund för att förankra samarbeten mellan förskola, skola, kulturskola och kyrka, inte minst på mindre orter?

Vad tänker du kring frågorna ovan? Välkommen med dina tankar och inspel här.

Var med i Sjungande barn!

Arbetar du med barn och sång, eller leder du en verksamhet som möter barn och unga? Har du en modell eller ett gott exempel du vill dela, eller behöver du ny kunskap och inspiration? Varmt välkommen att dela dina erfarenheter med oss och bli en del av Sjungande barn!  

Som medverkande i Kungl. Musikaliska Akademiens Sjungande barn är du med och bidrar till en framtid där barns rätt till sin röst prioriteras. Vi välkomnar enskilda individer, grupper och organisationer.  

Du som är medverkande kan fritt använda Kungl. Musikaliska Akademiens logo och banner “Vi är en del av Sjungande barn” och du får ta emot exklusiva inbjudningar till framtida aktiviteter såsom nätverksträffar och konferenser. Dessutom får du möjlighet att synliggöra dina/era goda erfarenheter eller lyfta särskilda behov i Sjungande barns digitala kanaler.  

Är du intresserad? Fyll i Sjungande barns medverkandeformulär här.

 Det var allt för denna gång… 

Men du vet väl om att vi finns på både Facebook och Instagram?
Där delar vi nyheter, tips, initiativ och berättar om aktörer
vi vill uppmärksamma.