Samlade röster - en podd om sång i skolåldern

Korta engagerande samtal om de senaste forskningsrapporterna.

Podd om sångens positiva effekter

Podd om sångens positiva effekter

Vill du slipa dina argument?

Sångens positiva effekter är väl förankrade inom forskning. Sång kan öka välmående, boosta hjärnan, skapa gemenskap, stärka inlärning och språk. I vår podd "Samlade röster - en podd om sång i skolåldern" får du lyssna till korta engagerande samtal om de senaste forskningsrapporterna. Efter varje lyssning har du större kunskap om sång och starka argument för mer sång i skolan. Podden är AI-genererad.*


*Vi har låtit AI (artificiell intelligens) ta del av utvalda forskningsrapporter om sång med barn för att sammanfatta dem i formen av ett kort samtal, framfört av syntetiska röster. Avsnitten är faktagranskade och bygger på litteraturtips från Sjungande barns kunskapsråd.

Lyssna här

Lyssna på podden Samlade röster här eller på Spotify.

6 min

Avsnitt 1: Sing-up! Fördelar med sång

“Elever med en mer positiv sånglig identitet rapporterade mer positiv attityd till sång, hade bättre självkänsla och var bättre socialt integrerade.” I det här avsnittet tipsar Anita McAllister i Sjungande barns kunskapsråd om två artiklar av forskaren Graham Welch: 

  • ”The Benefits of Singing for Children (2012) Music development” (Welch GF) 

  • ”Singing and Social Identity in Young Children” (Papageorgi I, Saunders J, Himonides E, Welch GF) 

Läs mer och ta del av hela artiklarna här.

Välkommen också att ladda ner en bild (pdf) som visar sjungandets positiva effekter enligt Graham Welch. 


Avsnitt 2: Fem argument för mer sång i skolan

Visste du att sång ökar välmående, minskar utanförskap, främjar likabehandling, förenklar språkinlärning och förbättrar studieresultat? Avsnitt 2 presenterar fem argument för mer sång, som har stöd i forskningen.

Läs mer om fördelarna med sång och ladda ner posters med de fem argumenten att sätta upp i lärarrum och klassrum.

5 min

7 min

Avsnitt 3: Daglig sång – ett kraftfullt verktyg i klassrummet

Studien Making space for singing in the 21st century classroom (2023) undersöker hur sång kan integreras i svenska grundskolor och vilket stöd musiklärare behöver. Ett av de slående resultaten är hur starkt sång påverkar språkutveckling, välmående och social samhörighet. Samtidigt har sången fått en allt mer perifer roll i skolan. Forskarna betonar att inga negativa effekter finns belagda – tvärtom framstår daglig sång som ett enkelt, hälsosamt och pedagogiskt kraftfullt verktyg.

Läs hela den vetenskapliga artikeln här
Läs mer om forskningsprojektet här


15 min

Avsnitt 4: Körsång påverkar! En livsviktig kraft för människa och samhälle

Körsång skapar mening, delaktighet och kulturell kontinuitet. Boken Körsång påverkar vill inspirera beslutsfattare och körledare att se sången som en grundläggande mänsklig rättighet och samhällsresurs.

Boken samlar forskning som visar hur körsång stärker hälsa, gemenskap och lärande – och varför den har ett egenvärde bortom sina positiva effekter. Forskningen ger körledare vetenskapligt grundade argument för att försvara och stimulera sångens plats i skola och samhälle.

Ta del av publikation samt bok här


15 min

Avsnitt 5: Vems sånger sjunger vi? Mångfald och förnyad repertoar

I en artikel undersöker Ylva Hofvander Trulsson och David Thorarinn Johnson hur svensk musikundervisning hanterar kulturell mångfald, minoriteters musik och frågor om kulturell appropriering. Forskningen visar att skolans sångrepertoar fortfarande domineras av västerländsk musik och saknar minoritets- och urfolksröster.

Författarna lyfter behovet av en mer kulturellt lyhörd pedagogik där elevernas olika bakgrunder synliggörs och respekteras – för att skapa hållbar utveckling, inkludering och förnyelse i musikundervisningen.

Läs hela den vetenskapliga artikeln

Om Sjungande barns Kunskapsråd

I syfte att lyfta och främja forskning kring barn och sång har Kungl. Musikaliska Akademiens styrgrupp för Sjungande barn tillsatt ett kunskapsråd som en del av projektet. Läs mer om Kunskapsrådet här.

Kunskapsrådets uppdrag är att 

  • ha överblick över forskningsläget kring barn och sång samt barns röster/rösthälsa  

  • reagera på nya initiativ inom forskningen och komma med inspel på dessa  

  • notera och knyta an internationella perspektiv (förslag på internationella samarbeten kan ingå) 

  • diskutera förutsättningar för mångfald och jämställdhet kring barn och sång 

  • hålla Sjungande barns projektgrupp informerade om ovanstående

Läs om de senaste forskningsrapporterna här.

Om Guide till sång i skolan - barnen visar vägen

Sången har länge haft stor betydelse i Sverige, men bland barn sjungs det allt mindre och sången nedprioriteras i både skola och vid lärosäten. Därför utvecklar Sjungande barn med stöd av Arvsfonden en guide till sång i skolan som ska bidra med kunskap till pedagoger och öka barnens inflytande över sin egen röst. Guiden som lanseras under 2025 ska inspirera till att sjunga mer i klassrummet och bidra till förbättrad sångundervisning för elever i årskurs F-3.

Länk till guiden