Alla har vi våra individuella upplevelser och erfarenheter kring att sjunga. Vissa har haft fina upplevelser, andra jobbiga sådana. Tidigare erfarenheter påverkar ofta det egna självförtroendet kring sång. När du sjunger är det inte bara det att rösten klingar; rösten är ditt instrument och du är själva instrumentet. Om du inte har sjungit så mycket tidigare, eller om det var längesen, låt oss hjälpa dig att smörja upp sångmaskineriet och skapa självmedvetenhet kring hur just din röst låter och fungerar. Att du som pedagog är trygg med din sångröst bidrar till att också eleverna kan vara det.

”Jag vet inte riktigt hur min röst fungerar…man skulle typ vilja ta några sånglektioner.”
Niccol, lågstadielärare
Kunskapsmål
I det här avsnittet kommer du få:
Bekanta dig med din egen röst och lära dig anpassa den för sång.
Utforska röstövningar att göra tillsammans med eleverna.
Träna på att komma upp i ett ljusare tonläge som passar för sång tillsammans med eleverna.
Koppling till styrdokument
-
Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper.
-
Enligt kursplanen i musik för årskurs 1–3 ska eleven få möjlighet och intresse att:
utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga
använda den egna rösten
sjunga unisont
Barnen visar vägen – hur lär man sig sjunga?
Här får du höra några sångvana barn som utifrån sin expertis delar med sig av tankar om hur man lär sig att sjunga.