Leken lyfts ofta som en viktig del i det aktiva lärandet och för att tillägna sig kunskap, särskilt under de tidiga skolåren. Sången har en fantastisk förmåga att inbjuda till lek och lust även för lärande i andra ämnen än musik. Sång är även ett ypperligt verktyg för att uttrycka känslor och för att locka till eget skapande. I detta avsnitt får du även se exempel på hur du kan börja att utforska din och elevernas röster med hjälp av lek.

  • Kanske har du redan praktiska övningar och metoder för att byta prat och sorl mot tystnad i klassen, men här kommer ett konkret tips i form av en övning från lågstadieläraren Caroline.

    Syfte
    Använd teckenspråk för att påkalla elevernas uppmärksamhet istället för att överrösta dem med din röst. Det ger en mer hälsosam ljudnivå för såväl röst som öron.

    Tidsåtgång
    Runt en minut, beroende på hur snabbt eleverna responderar.

    Förberedelser
    Bestäm tillsammans med eleverna ett tecken som ni ska använda för att påkalla uppmärksamhet och tystnad.

    Instruktion
    När det är dags att samla er till tystnad signalerar du tecknet inför alla i klassen. Successivt tystnar eleverna och signalerar tecknet tillbaka, varpå du tackar varje elev individuellt med namn. På så vis får eleven också en bekräftande respons.

  • Syfte
    Träna på att sänka ljudnivån i klassrummet genom att reglera röststyrkan och anpassa rösten efter behov. Öka medvetenheten hos eleverna om hur rösten kan användas olika starkt i olika situationer.

    Tidsåtgång 
    10-15 minuter

    Förberedelser
    Tänk på förhand igenom de olika placeringarna i rummet samt på vilket sätt ni ska bestämma vilka fraser ni ska använda

    Instruktion

    1. Eleverna sätter sig på golvet i ring. Be dem låtsas att var och en håller världens gulligaste hundvalp i famnen - den håller på att somna.

    2. Gå varvet runt och låt varje elev säga något till hundvalpen. Samtala med eleverna om hur starkt eller svagt det kändes naturligt att prata till hundvalpen.

    3. Dela in eleverna i små grupper om två till tre personer och be dem sitta mitt emot varandra. Prata med varandra. Notera röststyrkan igen.

    4. Sätt er som ni vanligtvis sitter i klassrummet. Be eleverna i ytterkanterna säga något till varandra så att alla hör klart och tydligt vad som sägs. Diskutera: vilken röststyrka behövdes nu?

    5. Fråga nu om någon av eleverna har lust att prova att ropa till någon ute på skolgården? Övriga elever håller samtidigt för öronen. Nu får någon mer prova. Hur stark röst behövdes nu? Och varför blev det viktigt att skydda öronen?

    6. Avsluta med att prata om hur övningen har hjälpt er förstå vilken röststyrka som behövs i olika situationer.

  • Syfte
    Att skapa olika ljud och läten med rösten är en härlig utgångspunkt för lek. Leken kan i sin tur uppmuntra eleverna till att våga experimentera med rösten. Övningen går ut på att eleverna får komma på ljud som alla sedan härmar i grupp.

    Tidsåtgång
    Kan anpassas. Minst 5 minuter, men kan förlängas i all oändlighet!

    Förberedelser
    Ta fram en boll eller motsvarande som eleverna enkelt kan kasta mellan varandra.

    Instruktion

    1. Be eleverna ställa sig i en ring.

    2. Bestäm gemensamt vem som börjar (eller så börjar du).

    3. Den som börjar gör ett ljudligt läte (till exempel ”mmm”, ”woo”, ”muu”) och kastar samtidigt bollen till någon.

    4. Alla härmar ljudet i grupp.

    5. Den som har fått bollen hittar på ett nytt ljud och kastar bollen vidare. Ljuden kan gärna ha ett tema, till exempel djurläten eller fordon.

    Du kan avsätta en tid för övningen eller så håller ni på så länge det är roligt! Byt tema efter en stund eller ta ett nytt tema nästa gång. En annan variant är att berätta en historia. Den som börjar kasta bollen startar då i stället historien med en mening (till exempel ”Det var en gång en häst…”), alla härmar, bollen kastas vidare till nästa elev som fortsätter historien. Uppmuntra gärna eleverna att leda vägen till nya varianter på övningen. Kanske historien rentav kan sjungas?

    Hitta gärna på någon ytterligare liknande övning med hjälp av barnens ideér!

    ”Bolla ljud!” – exempelvideo

    Låt dig inspireras av de här barnen som gör övningen!

”Bolla ljud!” – exempelvideo

Låt dig inspireras av de här barnen som gör övningen!