För att anpassa sångstunderna i klassrummet behöver du hitta ett tillräckligt ljust röstläge för eleverna, hålla er inom ett lagom stort röstomfång och respektera elevens begränsningar vad gäller röststyrka. Här följer tre övningar att göra tillsammans i klassrummet där ni får testa röstens omfång och uttryck.
KLASSRUMSÖVNINGRöstbergets äventyr – från basen till toppen
Syfte
Att träna röstens omfång och artikulation på ett lekfullt sätt genom att följa en berättelse uppför och nedför ett berg.
Tidsåtgång
15 min.
Förberedelser
Rita ett högt berg på tavlan som en visuell hjälp. Förbered några frågor som hjälper er att göra en gemensam berättelse om någon som klättrar upp och ner för berget, till exempel:
Vad heter berget?
Var ligger det?
Hur högt är berget?
Vem ska berättelsen handla om (ett djur eller en person)?
Vad är det för årstid?
Vad finns på toppen?
Vad finns för belöning när man kommer ner igen?
Instruktion
Forma berättelsen utifrån frågorna ovan. Notera i minnet eller skriv på tavlan.
Börja ”klättringen” genom att ni sjunger en ton för varje steg. Börja med en låg/mörk ton. Instruera eleverna att lyssna koncentrerat. Lyssna in varandra så att ni landar på samma startton.
Klättra uppåt i tonhöjd tillsammans, steg för steg, som en skala, till dess att ni är på toppen och inte kan komma högre upp. Visa vägen upp på berget i bilden ni ritat, eller genom handrörelser, så att ni följs åt.
Stanna tillräckligt länge på varje ton så att rösten hinner klinga.
Väv in berättelsen mellan tonerna. På så sätt utforskar ni röster och tonhöjd tillsammans, och blandar tal och sång.
Utveckla!
Rytmisera eller ”artikulera” klättringen, variera tempot – gå i ett visst tempo, öka eller bromsa. Använd ta ta ta ta, po po po po, ni ni ni ni eller liknande artikulation.
Spring upp och ner för berget så snabbt var och en kan (rösten liksom glider upp och sen ner igen – det kallas glissando). Eller varför inte långsamt upp och snabbt ner, eller tvärtom. Låt fantasin styra!
Lägg till rörelser för klättringen – kliv, smyg, spring eller dra er upp med rep. Låt eleverna vara kreativa.
KLASSRUMSÖVNINGMörka monster och ljusa enhörningar
Syfte
Utforska olika röstlägen med gemensam sång.
Tidsåtgång
10–15 minuter.
Förberedelser:
Rita upp två figurer (till exempel ett monster och en enhörning) på tavla/papper eller leta rätt på bilder och skriv ut/visa digitalt.
Instruktion
Lek att ni är olika figurer. Till exempel monster med mörka mullrande röster och enhörningar med ljusa röster. (Självklart finns även monster med ljusa röster och enhörningar med mörka!)
Sjung samma melodi (exempelvis "Bä bä vita lamm") och gör det med båda rösterna.
Ställ frågor till eleverna:
Varför låter det så olika?
Vilken röst känns mest som din egen?
Vilka andra figurer finns, och hur låter de?
KLASSRUMSÖVNINGKänslostormar!
Syfte
Att träna röstens olika karaktärsdrag samt höra hur rösten förändras med olika uttryck.
Tidsåtgång
10-15 min.
Förberedelser
Välj en sång som ni har övat på och som alla kan. (Finns det andra sånger som eleverna kan? Blinka lilla stjärna? Bara bada bastu?) Prova först ut en bra startton så att ni säkert sjunger i ett bra röstläge för eleverna, så som vi gått igenom i detta avsnitt (lite högre än vad som är bekvämt för dig).
Instruktion
Be eleverna säga olika känslor man kan ha, såsom ledsen, glad, stressad osv. Skriv upp känslorna på tavlan, utspritt med lite mellanrum. Sedan sjunger ni er sång. Du eller någon elev pekar på vilka känslor som ska styra hur sången uttrycks. Det kan växla flera gånger under sångens gång.
Reflektera tillsammans på vilket sätt de olika känslorna påverkar röstens styrka och karaktär. Var det någon känsla som gjorde att rösten blev stark, svag, ynklig, övertygande och så vidare?
Variation
Koppla känslouttryck i rörelser till sångerna. Om ni är tydliga i rörelserna kan ni ”sjunga” sången också enbart med rörelser, det vill säga utan röst.